Poniżej przedstawiamy kilka rad, które pomogą rodzicowi określić zdrowe zasady korzystania z urządzeń elektronicznych:
- Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
- Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe i bądź konsekwentny!
- Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
- Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI (www.pegi.info/pl). Jest to strona internetowa, która pomaga rodzicom w podejmowaniu świadomych decyzji podczas kupowania gier wideo. Oferuje klasyfikacje wiekowe gier wideo, gdzie ocenia je pod kątem między innymi – wulgarnego języka, przemocy, poziomu strachu, hazardu, dyskryminacji.
- Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności, o których również przeczytasz na stronie internetowej PEGI.
- Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
- Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami. Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.
Czy wiesz ile czasu Twoje dziecko może spędzać przed ekranem telefonu, komputera, czy tabetu? Według zaleceń Ministerstwa Zdrowia i Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (2018) ilość czasu uzależniona jest od wieku dziecka:
- 0-2 lata: nigdy i nigdzie
- 3-5 lat: jedna godzina dziennie
- 5-12 lat: nadzorowane użycie
- 13-18 lat: odpowiedzialne korzystanie z technologii.
Polecamy literaturę, która rozwija poruszony temat oraz pomaga lepiej zrozumieć problem niekorzystnego wpływu komputerów, telefonów i tabletów na rozwój dziecka:
- Chojak, M. (2016). Nadmierny kontakt z mediami, jako przyczyna zaburzeń rozwoju poznawczego dzieci kończących wychowanie przedszkolne–raport z badań. W: A. Kamińska. P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas.
- Desmurget, M. (2012). Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
- Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2013). Zgubne skutki zezwalania dzieciom na oglądanie ponad miarę telewizji, korzystania z komputerów i tabletów. Człowiek–Niepełnosprawność–Społeczeństwo, 2(20), 7-26.
- Jegier, A. (2016). Kształtowanie świata wartości dzieci poprzez media. Pedagogika, 25(2), 145-159.
- Bąk, A. (2015). Jak małe dzieci korzystają z urządzeń mobilnych? Raport na podstawie danych zebranych od rodziców.