Bądź świadomym rodzicem współczesnego przedszkolaka!

Poniżej przedstawiamy kilka rad, które pomogą rodzicowi określić zdrowe zasady korzystania z urządzeń elektronicznych:

  • Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
  • Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe i bądź konsekwentny!
  • Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
  • Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI (www.pegi.info/pl). Jest to strona internetowa, która pomaga rodzicom w podejmowaniu świadomych decyzji podczas kupowania gier wideo. Oferuje klasyfikacje wiekowe gier wideo, gdzie ocenia je pod kątem między innymi – wulgarnego języka, przemocy, poziomu strachu, hazardu, dyskryminacji.
  • Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności, o których również przeczytasz na stronie internetowej PEGI.
  • Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
  • Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami. Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

Czy wiesz ile czasu Twoje dziecko może spędzać przed ekranem telefonu, komputera, czy tabetu? Według zaleceń Ministerstwa Zdrowia i Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (2018) ilość czasu uzależniona jest od wieku dziecka:

  • 0-2 lata: nigdy i nigdzie
  • 3-5 lat: jedna godzina dziennie
  • 5-12 lat: nadzorowane użycie
  • 13-18 lat: odpowiedzialne korzystanie z technologii.

Polecamy literaturę, która rozwija poruszony temat oraz pomaga lepiej zrozumieć problem niekorzystnego wpływu komputerów, telefonów i tabletów na rozwój dziecka:

  1. Chojak, M. (2016). Nadmierny kontakt z mediami, jako przyczyna zaburzeń rozwoju poznawczego dzieci kończących wychowanie przedszkolne–raport z badań. W: A. Kamińska. P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas.
  2. Desmurget, M. (2012). Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
  3. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2013). Zgubne skutki zezwalania dzieciom na oglądanie ponad miarę telewizji, korzystania z komputerów i tabletów. Człowiek–Niepełnosprawność–Społeczeństwo, 2(20), 7-26.
  4. Jegier, A. (2016). Kształtowanie świata wartości dzieci poprzez media. Pedagogika, 25(2), 145-159.
  5. Bąk, A. (2015). Jak małe dzieci korzystają z urządzeń mobilnych? Raport na podstawie danych zebranych od rodziców.

 

 

 

 

Leave Your Reply