Sprawność narządów mowy, warunkiem prawidłowej artykulacji. Propozycje ćwiczeń i zabaw :)

PODSTAWOWE ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI NARZĄDÓW MOWNYCH 😉

  1. Pionizacja języka: (konieczna do prawidłowej wymowy: sz; ż; cz; dż; r; l)
  • unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego
  • wysuwanie języka na górną wargę
  • odklejanie opłatka z wałka dziąsłowego
  • głośne wymawianie samogłoski ,,a” z jednoczesnym unoszeniem języka do wałka dziąsłowego
  • uderzanie językiem o wałek dziąsłowy
  • wymawianie sylaby da

 

  1. Sprawność mięśni okrężnych warg: (konieczna do sz; ż; cz; dż; ś; ź; ć; dź)
  • układanie ust: ,,uśmiech – ,,ryjek”
  • trzymanie kółeczka na wargach zwiniętych w ,,ryjek”
  • ruchy imitujące cmokanie, gwizdanie

 

  1. Sprawność języka:
  • wysuwanie i wsuwanie języka
  • zlizywanie np. wiórek z talerzyka
  • ,,kląskanie” językiem o podniebienie twarde
  • dotykanie górnych i dolnych zębów przy opuszczonej szczęce

 

  1. Ćwiczenia podniebienia miękkiego: (potrzebne do głosek nosowych: ą, ę)
  • wdychanie i wydychanie powietrza przez nos
  • wypowiadanie sylaby ,,apa” przy przedłużonym zwarciu warg
  • wypowiadanie sylab ap; op; ep; up; yp z przedłużonym zwarciem warg
  • ćwiczenia z rurką
  • ziewanie

 

Dodatkowo pracę narządów artykulacyjnych wspierać można poprzez zabawy
z wykorzystaniem buzi i języka:). Oto kilka przykładów:

 

  • Konik jedzie na przejażdżkę. Naśladuj konika stukając czubkiem języka
    o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę – pokaż dyszącego wilka.
  • Huśtawka unosi się do góry, a potem wraca na dół. Wysuń język przed zęby
    i poruszaj nim tak, jakby się huśtał – raz do góry w stroną nosa, raz do dołu
    w stroną brody.
  • Dzieci bardzo lubią kręcić się na karuzeli, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stroną.
  • Wysuń obie wargi do przodu, udając ryjek świnki. Następnie połóż na górnej wardze słomkę lub ołówek i spróbuj je jak najdłużej utrzymać.
  • Chomik wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Wyobraź sobie, że twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz – czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa – czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy – czubek języka na dolną wargę, na cztery – czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust.
  • Na pewno wiele razy kopałeś szeroką łopatką w piasku. Otwórz buzię
    i wysuń język za dolną wargę. Postaraj się, aby język był szeroki jak łopatka.
  • Malarz maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj językiem swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • Dzieci lubią zjeżdżać na zjeżdżalni, a ty ? Spróbuj zrobić zjeżdżalnię dla krasnoludków ze swojego języka. Oprzyj czubek język za dolnymi zębami
    i unieś do góry jego środkową część. Musisz bardzo uważać, aby język nie wychodził przed zęby.
  • Młotkiem wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek
    i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  • Drzwi do domu otwierają się i zamykają. Wargi to nasze drzwi do domu. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
  • Żyrafa wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj pociągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
  • Słoń ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

 

Źródła:

Jagoda Cieszyńska ,,Nauka czytania krok po kroku”.

Strony internetowe

Własne pomysły.