DZIECI MŁODSZE (3,4-LATKI)
Zabawy na środę już do Was lecą – mam nadzieję, że z radości oczka Wam się zaświecą
1) Zapoznaj się ze sposobem barwienia jajek – FILMIK TUTAJ
Który ze sposobów spodobał Ci się najbardziej? Spróbuj wymienić kolory na jakie zostały zabarwione jajka.
2) Poproś mamusię/tatusia o wycięcie dziesięciu papierowych jajek. Wykorzystajcie je do zabaw w liczenie – poproś mamusię, aby rozłożyła przed tobą kilka jajeczek, a ty je przeliczysz. Następnie połóż jajeczka przed mamą i sprawdź czy poradzi sobie z liczeniem Jeśli potrafisz podziel jajeczka tak, abyście mieli po równo/mniej od mamy/więcej od mamy.
3) Zabaw w ozdabianie jajek z papieru jest naprawdę mnóstwo. Narysuj po prostu jajko na kartce A4 i poproś pociechę o wycięcie (choć nie jest to konieczne). Następnie zdecydujcie, jaką techniką chcecie je ozdobić. Takie jajko może być wspaniałym prezentem–zajączkiem dla najbliższej rodziny:
- wyklejane plasteliną,
- ryż przyklejony do plasteliny,
- ozdobione skrawkami gazet (wydzieranka),
- ozdobione małymi figurami geometrycznymi, które maluch wcześniej sam powycinał (dobrze, może być z twoją pomocą),
- pomalowane farbami,
- obsypane brokatem,
- mozaika, czyli drobne elementy przyklejone obok siebie,
- z ulubionym bohaterem z bajki,
- z zabawnym napisem,
- ozdobione wyciętymi literkami z różnych gazet,
- tylko czarno-białe (dowolne wzory).
4) Ukryj w domu kilka czekoladowych jajek. Będzie ciekawie jeśli pomożesz dziecku odgadywać, gdzie są schowane przygotowując słoik z zagadkami np. W tym miejscu jest zimno i na pewno znajdziesz tam mleko (lodówka). Takie podchody są zawsze ciekawsze niż trochę oklepane ciepło-zimno.
Dla większej ilości dzieci, można przygotować po jednym jajku do znalezienia. Również słoik z zagadkami może w tym pomóc np. Tego jajka szuka dziewczynka, która ma długie włosy i jej imię zaczyna się na D. Jej jajko jest schowane w miejscu, gdzie zazwyczaj da się zobaczyć dużo kurtek (w szafie).
5) Wierszyk z pokazywaniem
Trzy baziowe koty
Na wiosennej wierzbie (ręce wyprostowane ku górze jak gałęzie drzewa)
tuż nad rzeczką małą, (prawa ręka pokazuje wijącą się rzeczkę)
trzy baziowe kotki (dzieci miauczą i „liżą” futerko jak kotki)
lekko się huśtają. (ponownie gest „wierzby”, ale tym razem ręce machają w powietrzu)
Deszcz drobny popadał, (ręce uniesione w górze opadają, dziecko macha przy tym palcami imitując padający deszcz),
futerka im zmoczył, (dziecko po wypowiedzeniu wersu mówi cicho: brrrrr i otrzepuje „zmoczone” futerko)
miauczą wniebogłosy, (po wypowiedzeniu wersu dziecko miauczy z głową podniesioną do góry)
trzy baziowe koty! (dziecko pokazuje – wciąż miaucząc – trzy palce u dłoni)
6) Potrzebna będzie skorupka jajka. Najlepiej nadaje się do tej dekoracji skorupka z jajka na miękko. Łatwo wydobyć zawartość i zachować większość skorupki w całości. Do oczyszczonej skorupki wkładasz odrobinę waty i nasionka rzeżuchy.
Dziecko może narysować na skorupce oczy, buzię, najróżniejsze śmieszne miny. Kilka takich skorupek ustawionych w pomalowanej na zielono toczce po jajkach, będzie wspaniałą ozdobą wielkanocnego stołu.
Do każdego takiego jajka z konkretną miną, możecie wspólnie wymyślać historię np. dać imię i zastanowić się, dlaczego ten jest wesoły, ten zdziwiony itd.
7) Zastanówcie się wspólnie, co przygotujecie pysznego na święta. Oglądnijcie książki kucharskie lub przepisy na internecie. Poproście Rodziców, aby pokazali Wam kuchenne przyrządy i urządzenia. Spróbujcie je nazwać
DZIECI STARSZE (5,6-latki)
Co kryje się w święconce?
1.Dzisiaj posłuchajcie piosenek :
– “Święta, biją dzwony” – PIOSENKA . Spróbuj zaśpiewać piosenkę,może pamiętasz ją z ubiegłego roku?
-podczas refrenu,na słowa “bim, bam,bom”, rytmicznie i delikatnie uderzaj łyżeczką o szklankę.
-słuchając piosenki “Święta wielkanocne” – PIOSENKA naśladuj głos i sposób poruszania się zwierzątek występujących w piosence.
-zabawa muzyczna “Śpiewający baranek”. Zaśpiewaj melodię obydwu piosenek na sylabach “be, me”.
2.Czy wiesz,co to jest święconka? Co powinno znajdować się w koszyczku wielkanocnym? (karta pracy).
-wytnij według wzoru i zrób samodzielnie koszyczek. – KOSZYCZEK
3.Wielkanocny baranek jest symbolem zmartwychwstałego Chrystusa. Nie może go zabraknąć w wielkanocnym koszyczku.
-naucz się na pamięć krótkiego wiersza “Cukrowy baranek”
Cukrowy baranek ma złociste różki.
Pilnuje pisanek na łączce z rzeżuszki.
Kiedy nikt nie patrzy,chorągiewką buja
i cichutko meczy święta ALLELUJA!
4.Jeżeli chcesz, rozwiąż zadania z kart pracy.
karta pracy 1
karta pracy 2
karta pracy 3
karta pracy 4