DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
1. Niech mama albo tata przeczyta Ci krótkie opowiadanie, pt. „W krainie muzyki”.
Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.
2. Ćwiczenia logopedyczne.
– Lusterko dla dziecka (rodzic demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie i pilnując dokładnego ich wykonania przez dzieci)
– Pianino ma dużo klawiszy – dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba, jak pianista dotyka klawiszy. -Bębenek – językiem uderzają od jednego do drugiego kącika ust, jak pałeczki uderzają w bębenek. Naśladują odgłos bębenka: bum, bum, bum.
-Trójkąt – rysują językiem trójkąt, dotykają czubkiem języka między środkiem górnej wargi a dwoma kącikami ust.
-Gitara – przesuwają czubkiem języka od zębów w stronę gardła, dotykając kilka razy podniebienie, tak jakby dotykały strun gitary.
-Grzechotka – język wędruje, na zmianę, za górne zęby i za dolne zęby, tak jakby dzieci potrząsały grzechotką.
-Dzwony i dzwoneczki – dzieci naśladują odgłosy dużego dzwonu: bim-bam, i małych dzwoneczków: dzyń, dzyń, dzyń.
3. Posłuchaj piosenki “Jestem muzykantem konszabelantem” – KLIK
4. Niepotrzebne Ci będą żadne akcesoria ani instrumenty – wystarczy klasnąć lub tupnąć! Spróbujcie z mamą lub tatą zagrać… na sobie – KLIK
5. Wykonaj gitarę z opakowania po chusteczkach – ZOBACZ
6. Posłuchaj piosenki w języku angielskim – TUTAJ
7. Posłuchaj opowiadania “Kicia Kocia zakłada zespół muzyczny” – TUTAJ
8. Wykonaj kartę pracy
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
Muzyka wokół nas.
1.Posłuchaj piosenki “Rozśpiewany blok”. /załącznik/
-czy zapamiętałeś o jakich dźwiękach, odgłosach opowiada piosenka?
-czy w twoim mieszkaniu też słychać czasem takie odgłosy, które z nich są ci znane?
2.Ćwiczenie słuchowe: zamknij oczy, usiądź cichutko i posłuchaj przez chwilę ciszy.
Staraj się wyłowić z otoczenia wszystkie dźwięki dochodzące do ciebie z mieszkania, z ulicy.
Nazwij je i policz ile odgłosów usłyszałeś.
3.Zagadki słuchowe. Posłuchaj nagrania. Czy potrafisz rozpoznać, kto, co wydaje takie dźwięki?
/załącznik 2/
4.Zabawy z rytmami.
Popatrz na te symbole- rytmy. Wspólnie z rodzicem odczytaj ich nazwy- sylaby.
sylabę ta wymawiaj długo, sylabę ti – krótko.
O O o o o O O o o o O O o o o O O
ta ta ti ti ti ta ta ti ti ti ta ta ti ti ti ta ta
Wyklaszcz i wytup ten rytm. Spróbuj wymyślić do niego melodię.
5.Rozwiąż zadania z kart pracy.
karta pracy 1
karta pracy 2
karta pracy 3
Dzieci z grupy “Motylki” mogą wykonać zadania z książki str. 45, 46, 47.