DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
Temat przewodni “Wiosna na wiejskim podwórku”
- Poranna gimnastyka dla smyka:
2. „Spacer zwierząt” – ćwiczenie poranne. Rodzic recytuje wiersz, a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy.
Spacer zwierząt
(Agata Giełczyńska)
dziecko biega na czworakach
Polną ścieżką piesek biegnie.
Szczeka głośno w nocy, we dnie.
Nie potrafi iść powoli,
on zabawy, harce woli.
idą, kucając i trzymając się za kostki
Kaczka wesolutko człapie,
już po chwili wodą chlapie.
Krótkimi rusza nóżkami,
pływa razem z kaczętami.
przeskakuje z nogi na nogę
Źrebak raźno podskakuje,
zmęczenia wcale nie czuje.
Hen, przed siebie dalej gna,
pędzi szybko niczym wiatr!
idzie powoli, trzymając ręce za plecami i co jakiś czas wykonując skłony
Kurka nie śpieszy się wcale,
ziaren szuka wytrwale.
Spacerkiem się delektuje
i na robaczki poluje.
idzie na czworakach, wolno i spokojnie
Idzie dróżką kotek mały,
czarne wąsy, ogon biały.
Delikatnie łapki stawia,
cichuteńko się zakrada.
Po skończonych ćwiczeniach dzieci zwijają się w kłębek i chwilę odpoczywają.
3. „Kto jest najważniejszy?” – wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego
treścią. W trakcie czytania opowiadania Agnieszki Borowieckiej Rodzic pokazuje obrazki zwierząt pojawiające się w utworze, po czym zadaje pytania:
Dlaczego zwierzęta się kłóciły? Dlaczego pies / krowa / owce / kury uważały się
za najważniejsze? Jakie zwierzę pogodziło mieszkańców podwórka?
Następnie pyta, które z przedstawionych na tablicy stworzeń nie jest zwierzęciem hodowlanym. Po wskazaniu właściwego odkładamy je na bok, a pozostałe układa na kształt okręgu. Dziecko zastanawiają się, kogo należałoby wstawić pośrodku i próbują uzasadnić swoją odpowiedź. Po krótkiej rozmowie Rodzic daje do środka sylwetę gospodarza.
4. „Farm Animals” – zabawa z piosenką. Dziecko słucha fragmentów piosenki „Farm Animals” (sł. Katarzyna Janiszewska-Gold, muz. Karolina Gawlik). Rodzic naśladuje kolejne zwierzęta, a po każdej zwrotce robi pauzę. Wtedy dzieci próbują ustalić, o jakim zwierzęciu jest mowa. Następnie słuchają piosenki i naśladują przypisane ruchy.
5. „Gospodarz” – zabawa naśladowcza. Dziecko siedzi na dywanie i wykonuje do słów
rymowanki określone ruchy. Zabawę można powtórzyć kilka razy, zachęcając dzieci do
włączenia się w recytację.
Gospodarz
(Agata Giełczyńska)
W gospodarstwie pracy wiele
dzieci łapią się za głowę
w dzień powszedni i w niedzielę.
Pan gospodarz już od rana
wstają
przerzuca duży stóg siana.
wykonują gest przerzucania siana widłami z wnętrza koła na zewnątrz
Karmi kury, owce, krowę,
wyciągają ręce przed siebie – raz jedną, raz drugą
w wiadrach dla nich nosi wodę.
idą po obwodzie koła, kiwając się na boki i naśladując noszenie ciężkich wiader
Traktorem wyjeżdża w pole,
trzymają kierownicę, poruszając się po obwodzie koła
słomę układa w stodole.
wykonują gest układania dużych kloców
A gdy już skończona praca,
ocierają pot z czoła
zmęczony do domu wraca.
maszerują w miejscu, po czym siadają
6. Zabawy z muzyką w domu “Muzykalna Sowa”
7. Karmimy zwierzęta – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko otrzymuje kartę
pracy i wykonują zadania zgodnie z poleceniami.
8. Propozycje kart pracy:
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
Kochani, witamy po Świętach!
Na dzisiaj mamy dla Was nowy temat “Wiosna w ogródku”.
Wszędzie już widać wiosnę, kwitną kwiaty i drzewa, wokół nas wszystko się zieleni.
Trochę tego radosnego nastroju postaramy się przenieść do domu.
1. Przeczytajcie opowiadanie Marii Różyckiej “O żółtym tulipanie” i porozmawiajcie na temat jego treści:
– Gdzie mieszkał Tulipanek?
– Kto najpierw odwiedził Tulipana?
– Czy Tulipanek wpuścił do swojego mieszkania deszczyk?- Dlaczego nie?
– Kto przyszedł potem do Tulipana?
– Czy tulipan otworzył drzwi słonku?
– Kto zobaczył Tulipana?
– Co powiedziały dzieci?
“Opowiadanie o żółtym tulipanie” – kliknij tutaj
2. C jak cebulka.
Tulipan jest rośliną cebulową – bo jego podziemna część przypomina kształtem cebulkę.
Mam dla Ciebie zagadkę. Jeśli ją rozwiążesz, dowiesz się jakie rośliny wyrastają z cebulki, tak jak tulipan.
Skreśl co drugą literę, a otrzymasz rozwiązanie:
KSRLONKDUAS
HTISAZCFYKNRT
ŻPOANFKEIBL
SHZTALFOIWRPENK
3. Cudowny spacer!
Do zadania potrzebne są różnej długości sznurki. Trzeba z nich ułożyć na podłodze literę C. Następnie przejść boso po sznurku (w sposób zgodny z kierunkiem pisania).
4. Spróbuj ułożyć słowa zaczynająca się na:
– ca
– ce
– cu
– cy
5. Pokoloruj obrazek i odpowiedz na pytania
– Jakie rośliny sadzi ogrodnik?
– Jakie narzędzia widzisz na obrazku?
– Ile zwierząt jest na obrazku? Jakie?
Obrazek do pokolorowania.
6. Poćwiczmy literkę C, c
Nauka literek – tutaj
7. Zróbmy własny ogródek.
Proponujemy założenie hodowli w plastikowych przezroczystych pojemnikach (np. obcięte butelki).
Możemy posadzić cebulę ( a potem zjeść trochę szczypiorku z własnej hodowli!), pietruszkę, fasolę, zielony groszek, ziemniak.
Obserwujcie swoje roślinki i pamiętajcie o regularnym podlewaniu.
Powodzenia!
8. Posłuchajcie piosenki pt. “Z Wiosną” – piosenka tutaj
Dzieci, które pracują z książką PLAC ZABAW 6- latka mogą uzupełnić karty pracy 44 – 48.
Dzieci z grupy Biedronki mogą wykonać karty pracy z książki Plac Zabaw dla pięciolatka cz.3 str str. 37-40