DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
„Mała orkiestra”
1. Rozpoczynamy zajęcia poranną rozgrzewką z Pipi Pończoszanką-kliknij
2. Zabawa ortofoniczna “Muzykanci-konszabelanci”-naśladowanie dźwięków instrumentu i grania na tym instrumencie- kliknij
3. Wysłuchajcie wiersza pt. “Orkiestra” A. Frączek :
Bum bum bum! Tra, ta, ta,
w naszym domu wciąż ktoś gra.
Antek dudni na puzonie, naśladując wściekłe słonie,
Franek w trąbę dziko dmie, musisz słuchać, chcesz czy nie.
Stryj Ignacy na pianinie brzdąka gamę co godzinę.
Rock and rolla na cymbałkach wystukuje ciocia Alka.
Ja koncerty daję w przerwach, po mistrzowsku gram na nerwach
4. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
-Kim jest muzyczna rodzina?
-Na jakich instrumentach grają jej członkowie?;
-Co to znaczy „grać komuś na nerwach”?
5. “Co to jest orkiestra?-Praca z ilustracją-kliknij Rozmowa kierowana pytania pomocniczymi:
– Jak nazywa się osoba kierująca zespołem (dyrygent)
– Co Dyrygent trzyma w ręku? (batutę)
– A do czego jest potrzebna Dyrygentowi batuta?
– Czym zajmuje się Dyrygent?
– A co robi orkiestra?
6. Obejrzyjcie prawdziwy występ orkiestry-kliknij Z pomocą rodziców spróbujcie nazwać instrumenty na których grają muzycy.
7.Zabawa ruchowo – matematyczna “Ile razy?” – Rodzic uderza w bębenek-może być garnek 🙂 a dziecko liczy i wykonuje odpowiednią liczbę podskoków, przysiadów, itp.
8. Spróbujcie razem z Rodzicami stworzyć domową orkiestrę z wykorzystaniem dostępnych w domu przedmiotów np. garnków, drewnianych łyżek do dowolnego utworu
9. I na koniec zabawa paluszkowa-kliknij
10. Dla chętnych- ćwiczenie grafomotoryczne “Połącz kropki i pokoloruj”-kliknij
Miłego muzykowania 🙂
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
„Muzyka okolicznościowa”
1.Krótka rozmowa z rodzicami nt na jakie okoliczności , wydarzenia tworzymy muzykę”; rozwiąż quiz:
– we-se -lna
– im – pre – zo- wa
– ko – ście – lna
– kon – cer -to- wa
– bie – siad – na
2. Posłuchajcie kilka rodzajów muzyki :
–kliknij 1
–kliknij 2
–kliknij 3
–kliknij 4
–kliknij 5
3. Porównajcie te rodzaje muzyki , zastanówcie się na jakie okoliczności zostały napisane , stworzone, która z przesłuchanych fragmentów najbardziej Wam się podoba.
4. Ćwiczenie – przygotujcie 6 szklanek – napełnijcie szklanki wodą o różnej ilości , przygotujcie sobie pałeczkę , drewnianą łyżkę lub coś do grania – spróbujcie stworzyć samodzielnie jakiś fragment muzyki – poproście rodziców , aby nagrali wasze muzyczne dzieło np. na telefon.
5. Zabawy słowem – analiza wyrazu „ muzyka” spróbujcie sami , wymieńcie głoski na początku i na końcu wyrazu
6. Poszerzanie słownika dziecka „ skojarzenia „ co kojarzy Ci się ze słowem “muzyka” – wymyśl jak najwięcej wyrazów
7. Zabawa z dmuchaniem „ Tańczące kropelki” – wytnijcie z papieru sylwety kropelek powieście je na sznureczku , poproście rodziców , aby puścili Wam jakikolwiek rodzaj muzyki , możecie wybrać jeden z prezentowanych i próbujcie dmuchać w kropelki zgodnie z muzyką .
8. Praca plastyczna – wykonaj ilustrację do wybranego fragmentu muzyki – wykorzystaj do tej pracy farby .
9. Ćwiczenia matematyczne – zadania tekstowe :
-Na pięciolinii jest 9 nutek , nagle z pięciolinii zniknęły 4 nutki . Ile nutek zostało teraz na 5 linii ? Zapisz działanie i oblicz!
-Na jednej pięciolinii jest 8 nutek , a na drugiej pięciolinii jest 6 nutek . Ile nutek jest na dwóch pięcioliniach ? Zapisz działanie i oblicz!
10. Ćwiczenia relaksacyjno – wyciszające do muzyki do relaksu ułóż się wygodnie i oddaj się muzyce-kliknij
11. Podsumowanie porozmawiajcie z rodzicami o różnorodności słuchanej muzyki 🙂