DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
Idą konie – dotykamy piąstkami;
Idą panieneczki na szpileczkach – dotykamy palcami wskazującymi;
Świeci słonko – zataczamy dłońmi kółka;
Płynie rzeczka – rysujemy linię;
– grzechotki-ryżotki: do pojemniczka po jogurcie dziecko wsypuje ryż, zakłada papierową serwetkę i mocuje serwetkę za pomocą gumki recepturki;
– talerzy: dwa papierowe talerze spięte zszywaczem, dziecko wkłada do środka ziarna fasoli przez pozostawiony mały otwór, zakleja otwór za pomocą papieru samoprzylepnego;
– szeleszczącego patyka: dziecko w górnej części patyka przywiązują na supeł paski folii. Potrząsając i machając, słuchają szelestu pasków. • pojemniki po jogurtach, ryż, talerze papierowe lub plastikowe, fasola, paski papieru samoprzylepnego, patyki, paski folii (np. z torby jednorazowej)
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
„NASZE USZY SŁYSZĄ”
W tym tygodniu gościmy w KRAINIE MUZYKI.
„Muzyka zmniejsza stres, łagodzi strach, dodaje energii i poprawia pamięć. Muzyka
sprawia, że ludzie są mądrzejsi.”
(Jeannette Vos „The Music Revolution”)
Muzyka od zawsze towarzyszyła człowiekowi w pracy, zabawie i odpoczynku.
Muzykę tworzą dźwięki.
1. Na początek poćwicz z piosenką. KLIKNIJ
2. A teraz doświadczenie z dźwiękiem.
Zastanówcie się i odpowiedzcie, czy dźwięki można zobaczyć czy tylko usłyszeć?
Podpowiedź uzyskacie oglądając ciekawe doświadczenie, które możecie
przeprowadzić samodzielnie w domu. KLIKNIJ
3. Posłuchaj wiersza “Muzyka” (E. Żylińska)
Czy śpiewanie czajnika
to też muzyka?
A mruczenie kota,
a granie na płotach?
A płacz niegrzecznych dzieci?
A szelest śmieci?…
Nie dowiesz się z wierszyka,
gdzie chowa się muzyka.
Może w tobie jest właśnie?
Zanuć, zanim zaśniesz …
4. Wykonaj ćwiczenie. KLIKNIJ
Usiądźcie wygodnie i zamknijcie oczy. A teraz przez około 1-2 minuty wsłuchajcie
się w odgłosy dobiegające z otoczenia. Otwórzcie oczy i powiedzcie, jakie dźwięki
słyszeliście, czy potraficie je nazwać?
• Wokół nas jest ogromna ilość dźwięków. W przyrodzie jest ich bardzo dużo,
dlatego pomyślcie i powiedzcie, co słychać:
W LESIE
NA ŁĄCE
NAD STAWEM
NAD MORZEM
Możecie też narysować lub napisać w odpowiednich miejscach. (karta1)
• A teraz dodajcie kilka określeń opisujących odgłosy przyrody ( co robi?):
WIATR np. gwiżdże, ……………… , ……………… , ………………… , ……………….
DESZCZ np. stuka, ……………… , ……………… , ………………… , ………………
MORZE np. szumi, ……………… , ……………… , ………………… , ……………….
STRUMYK np. szemrze, ……………… , ……………… , ………………… , …………
5. Posłuchaj piosenki “Idziemy do ZOO”, bo przecież w ZOO można usłyszeć
wiele dźwięków. Spróbuj zaśpiewać piosenkę i dodać ruch. KLIKNIJ
6. Rozwiąż zagadkę.
Dzieci je mają z obu stron głowy,
Z obu stron łowią dźwięki rozmowy.
A zając ma je wyżej
I chętnie nimi strzyże.
Czy odgadliście? To do czego potrzebne są nam uszy?
Nasze uszy to nie tylko to co widać na zewnątrz. Najważniejsza część ucha znajduje
się w głowie, jest bardzo delikatna i dlatego nasze uszy należy chronić. Zresztą, sami
zobaczcie! KLIKNIJ
7. Poćwicz pamięć.
Możecie nauczyć się tego wiersza na pamięć a później zaprezentować go jako krótki
występ artystyczny używając gestów, mimiki twarzy i różnych scenicznych
eksponatów. Powodzenia!
“HAŁAS” (I. Ratajczak)
Hałas na nic nie ma czasu,
robi za dużo hałasu.
Co mówicie, nic nie słyszę.
Wciąż proszę hałas o ciszę.
A hałas z wielkim hałasem
w świat wędruje borem, lasem.
Co to jest hałas?
Czy hałas to coś dobrego, czy złego?
Lubicie jak jest głośno czy cicho?
Kiedy i gdzie jest cicho?
Gdzie jest najgłośniej?
Czy hałas może nam szkodzić?
Hałas jest dla nas bardzo niebezpieczny bo może powodować różne choroby, jest
też uciążliwy i męczący. Dlatego proponujemy zabawę z udziałem rodzeństwa
lub Rodziców.
Kto zrobi to ciszej? – wykonujemy proste czynności i nasłuchujemy, kto wykonał je
ciszej np. przesuwanie krzesła, otwieranie drzwi, podnoszenie się z podłogi, picie,
jedzenie jabłka, otwieranie książki, maszerowanie, itp.
8. Propozycja pracy plastycznej. Kij deszczowy. KLIKNIJ
9. Zabawa graficzna “Instrument z cyfry”
Potrzebna będzie kartka A-4 z wydrukowaną lub napisaną odręcznie cyfrą (duża
czcionka).
Zadaniem dzieci jest dorysowanie elementów tak, by powstał dowolny instrument.
(np. z cyfry 0 można stworzyć bębenek, z cyfry 1 trójkąt, itp.)
10. Muzyczne popołudnie. Bajka “Pomysłowy Dobromir” KLIKNIJ