Zadania do wykonania 15.06.2020

DZIECI MŁODSZE (3-4 LATA)

1. „Spacer” – zabawa dramowa.
Dziecko powtarzają za Rodzicem: Idziemy do mamy przez las. To zdanie wypowiadają cztery razy na różne sposoby: jak człowiek przestraszony, szczęśliwy, smutny, zdziwiony. Dziecko naśladuje ruchy Rodzica. Rodzic mówi: Idziemy pod górę. Tu spotykamy kota (dziecko przeciąga się jak kot) i bociana (stają na jednej nodze, ręce w bok). Schodzimy ze stromej góry na plażę z rozgrzanym piaskiem. Przechodzimy po kamieniach przez rzekę. Tu spotykamy mamę i przytulamy ją.
2. „Kolory lata” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic pyta: Jakie są kolory lata? Dlaczego?
Rodzic rozkłada na dywanie kolory: zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, fioletowy i niebieski
Dziecko podaje nazwy kolorów, i mówi, z czym (co jest związane z latem) każdy tych z kolorów im się kojarzy. Rodzic rozkłada zdjęcia: kwiatu i liści lipy, liści brzozy brodawkowatej, kwiatu i liści akacji, liści maliny z owocem, liści aronii z owocem, igieł jałowca z owocem, liści mięty, babki lancetowatej, mniszka lekarskiego. Prosi dziecko, aby przyporządkowały kolory ze zdjęcia odpowiedniemu wcześniej rozłożonemu na dywanie kolorowi. Dziecko układa zdjęcia zgodnie z kolorami. Rodzic pyta: Koło jakiego koloru jest najwięcej zdjęć?
3. „Rośliny mogą leczyć!” – pogadanka na temat popularnych roślin, wsparta opowiadaniem Letnie opowieści – rośliny na mojej działce i ilustracjami.
Letnie opowieści – rośliny na mojej działce
Małgorzata Szczęsna
Gdy rozpoczyna się lato, wszyscy jedziemy na działkę: rodzice, siostra, brat, babcia Asia, pies, żółw, papugi i ja. Mieszkamy wtedy w pięknym miejscu – z jednej strony las, z drugiej łąka, blisko wieś i rzeczka. Na naszej działce rośnie dużo brzóz, sosen, jałowców, krzewów aronii i ziół. Żółw ma tu swoją zagrodę, aby mógł swobodnie poruszać się i jeść, co chce. Papugi przeprowadzają się z małej klatki do przestronnej woliery, którą zrobił tatuś. Piesek biega jak szalony, sprawdza wszystkie swoje miejsca i zaznacza teren. My zajmujemy się wypakowywaniem, układaniem, wietrzeniem, wieszaniem hamaków, huśtawek. Mati i Karinka, czyli moje rodzeństwo, wożą z górki świeży piasek do piaskownicy, a ja myję zabawki i pomagam ustawić zjeżdżalnię. Rano budzi mnie śpiew ptaków i cudowny zapach kwiatów i innych roślin. Wszyscy śpią, tylko babci łóżko puste. Wybiegam przed dom i widzę babcię Asię przytuloną do drzewa.
– Dzień dobry babciu, co robisz? – podbiegłam, by dać całusa mojej kochanej babci.
– Cześć Aduniu! Przytulam się do brzozy. Nie wiesz, że rośliny leczą?
– Wiem, czasem piję ziółka z apteki. Ale przytulanie do drzewa?!
– Czytałam o tym i wierzę, że brzoza da mi dużo siły, radości i zdrowia. Nie będą mnie bolały nogi. Po całym roku w mieście muszę się odnowić.
– Mamo, nie przytulaj się tak długo, bo wyssiesz z brzozy wszystkie soki i drzewa nam powysychają
– żartuje tata i przeciąga się na progu domu.
– Babciu, a czy to tylko brzoza tak leczy?
– Najlepiej działa na człowieka brzoza, lipa i sosna. – Babcia zamyka oczy, policzkiem dotyka kory, rękami oplata pień drzewa.
– Aduniu, przynieś mi parę listków mięty i dziesięć jagód jałowca, tych starych, pomarszczonych!
– woła mama przygotowująca śniadanie.
Prędko zrywam jasnozielone listki mięty, płuczę i wrzucam do dzbanka z wodą i cytryną. Ranek jest bardzo ciepły i taki napój nas orzeźwi. Ale po co mamie te kulki jałowca? Niosę je do kuchni i patrzę, jak mama rozgniata je, dodaje innych przypraw i posypuje mięso.
– Mamo, po co dajesz jałowiec do jedzenia?
– Roztarte jagody jałowca i inne przyprawy poleżą z mięsem kilka godzin. Potrawa będzie pyszna, pachnąca i lekkostrawna, czyli po zjedzeniu jej nasz brzuszek będzie lekki.
Po śniadaniu idziemy nad rzeczkę. Bierzemy koc, napoje, ciasteczka i ręczniki. Idziemy przez las sosnowy. Jak tu pachnie! Mama każe nam stanąć i wymienić powietrze w płucach. Ale to jest przyjemne!
Rozkładamy koc na miękkiej trawie nad rzeczką. Mateusz schodzi na brzeg i wkłada jedną nogę do wody.
– Brrr! Nie wchodzę, za zimna!
Karinka bierze mnie za rękę. Wbiegamy do wody, rozbryzgując ją.
– Może zrobimy skocznię i poskaczemy z niej do wody!
Bierzemy się do pracy. Mateuszowi spodobała się ta zabawa i dołącza do nas. Oczywiście! On skacze najdalej. Po pikniku na kocu wracamy na działkę. Biegnę przodem, by jak najszybciej opowiedzieć o wszystkim babci. Nagle potykam się o korzeń i upadam na rozbitą butelkę.
– Łał, ,Łał – krzyczę rozpaczliwie, widząc cieknącą krew po kolanie. Tata podnosi mnie, czyści ranę, polewając wodą z butelki.
– Musimy cię nieść. Ale co zrobić, by zatamować krew?
Mama zrywa liście rosnące przy drodze. Przeciera je, przemywa wodą, rozgniata, aż puszczają sok i przykłada mi do rany.
– Co… to… jest? Nie… będzie… szczypać? – łkam.
– Aduniu, uspokój się, to liście babki. Zaraz przestanie ci lecieć krew. Rana się oczyści i szybko zagoi.
Na działkę niosą mnie na zmianę – tata i na zrobionym z dłoni krzesełku Mateusz i Karinka.
Mateusz całą drogę żartuje:
– Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała!
Naprzeciw nas wybiega zaniepokojona babcia.
– Co się stało?
– Skaleczyłam się, babciu!
– Dobrze, że przyłożyli ci liść babki. Jutro, Aduniu, będziesz jak nowa! A teraz napij się soku z aronii, który zrobiłam poprzedniego lata. Zaraz uspokoisz się i wzmocnisz!
Wypijam soczek, choć jest trochę cierpki. Kładę się w hamaku i, patrząc na lekko poruszające się, maleńkie listki brzozy, zasypiam.
Pierwszy dzień tego lata na działce był dla mnie pełen wrażeń. Postanowiłam, że codziennie będziemy zbierać śmieci, które wyrzucają ludzie do lasu. Przynajmniej tu, koło mojej działki, będzie bezpieczna okolica od stłuczonych butelek.
Rodzic zadaje dziecku pytania:
Gdzie Ada spędzała początek lata? Kto pojechał tam z dziewczynką? Jakie prace wykonywali po przyjeździe na działkę? Co robiła babcia? Dlaczego? Dokąd rodzina poszła po śniadaniu? Co tam robili? Co się stało, gdy wracali na działkę? Co zrobiła rodzina, by pomóc Adzie?
Rodzic po kolei pokazuje dzieciom zdjęcia przedstawiające rośliny występujące w opowiadaniu.
4. „Rośliny w okolicach domu” – zajęcia terenowe.
Podczas spaceru dziecko powinno spróbować znaleźć rośliny wymienione w zadaniu 2.
Karta wycieczki przedstawia dziewięć rysunków roślin.
1. Mniszek lekarski (dawna nazwa – dmuchawiec, mlecz to inna roślina).
2. Liście mięty.
3. Liść brzozy brodawkowatej.
4. Liść maliny z owocem.
5. Igły jałowca z owocem.
6. Babka lancetowata.
7. Kwiat i liść lipy.
8. Liść aronii z owocem.
9. Kwiat i liść akacji (w czerwcu są liście i kwiaty – dziecko możę go nie szukać, by zapamiętać, że jest trujący).
Rodzic opowiada dziecku, w jaki sposób stosuje się daną roślinę. Przypomina, że liście akacji są trujące.
Rodzic mówi: Żadnych samodzielnie zerwanych roślin (kwiatów, liści, owoców) nie należy wkładać do ust bez zgody dorosłych!
6. Pokoloruj kolorowankęKLIK
7. Praca plastyczna “Lody na patyku”
8. Posłuchaj i zrelaksuj się – KLIK

 

DZIECI STARSZE (5-6 LAT)

„Po czym poznać, że nadeszło lato?”

 

1.„Krzyżówka”.
Rozwiąż krzyżówkę (karta nr 10). Odczytaj hasło.

2. „Po czym można poznać lato?
Zadaniem dziecka jest narysować to, co kojarzy mu się z latem.

3. „Tato, czy już lato?”
Zadaniem rodzica będzie przeczytać dziecku wiersz. Jeśli dziecko potrafi czytać może, to zrobić samodzielnie.

Beata Szelągowska

„Tato, czy już lato?”
Powiedz, proszę! Powiedz, tato,
Po czym poznać można lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
Po słodkich malinach,
Po bitej śmietanie z truskawkami,
Po kompocie z wiśniami,
Po życie, które na polach dojrzewa,
Po słowiku, co wieczorem śpiewa,
Po boćkach uczących się latać,
Po ogrodach tonących w kwiatach,
Po świerszczach koncertujących na łące,
Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
Po zapachu skoszonej trawy i róż,
I już!

Po przeczytaniu wiersza dziecko powinno odpowiedzieć na pytanie: Po czym można poznać, że nadeszło lato?

Następnie dziecko powinno wyciąć obrazki (karta nr 6) i ułożyć je obok siebie, a potem wybrać spośród nich te, które wystąpiły w wierszu. Następnie rodzic kolejny raz czyta wiersz, a po słowach: „Po zapachu skoszonej trawy i róż …  dziecko trzymając w rękach narysowany wcześniej obrazek kontynuuje treść (wykorzystując to, co narysowało).

4. „Rymy”.
Zadaniem dziecka będzie podzielić wyrazy na sylaby i połączyć w pary rymujące się wyrazy.
maliny,
latawiec,
dmuchawiec,
jeżyny,
truskawki,
zabawki.

5. Zadanie matematyczne.
Mama kupiła truskawki dla czworga swoich dzieci. Wytnij truskawki (karta nr 8) i podziel po równo dla każdego dziecka. Wytnij talerzyki (karta nr 9) i przyklej na każdym talerzyku po tyle samo truskawek. Policz ile truskawek dostanie każde z dzieci.

6. „Letnie memo”.
Zadaniem dziecka będzie wyciąć obrazki (karta nr 7) i ułożyć je rysunkiem do dołu obok siebie (przed wycięciem obrazków można podkleić kartkę kartką z bloku technicznego). Następnie dziecko może zagrać z rodzicem w memo (szukając identycznych obrazków).

7. Zabawa ruchowa pt. „Lato płynie do nas”.
W tej zabawie dziecko stoi naprzeciwko rodzica. Zadaniem rodzica będzie przeczytać powoli tekst piosenki równocześnie wykonując określone ruchy. Zadaniem dziecka jest naśladować ruchy jakie wykonuje rodzic czytając tekst.

Jan Zuchora

„Lato płynie do nas”

Raz, dwa, raz i dwa (klaskanie)
słońce idzie drogą. (rysowanie w powietrzu słońca)
Z górki chmurki biegną dwie,
śpieszą się jak mogą. (bieg w miejscu)
Hop! Hop! – słychać wkoło. (podskakiwanie z rękami na biodrach, obrót)
Hop! Hop! – echo woła. (podskakiwanie z rękami na biodrach)
Po jeziorze łódka mknie, (bujanie się na boki trzymając się za ręce)
lato płynie do nas.

Raz, dwa, raz i dwa (klaskanie)
nadszedł czas zabawy, (taniec wkoło trzymając się za ręce)
pędzi, goni w polu wiatr (bieg w miejscu)
chce się z nami bawić. (taniec wkoło trzymając się za ręce)

Hop! Hop! … (jak wyżej)

Raz, dwa, raz i dwa (dziecko uderza w ręce rodzica)
wiatr wesoło pląsa, (taniec wkoło trzymając się za ręce)
w górze, w chmurze, w ciszy pól (podskakiwanie na palcach)
dzwoni śpiew skowronka.

Hop! Hop! … (jak wyżej)

 

8. Posłuchaj piosenki pt. „Lato na dywanie”.
Chętne dzieci mogą nauczyć się piosenki.

 

 

Prosimy, aby w tym tygodniu dzieci wykonały zadania z książek:
Dzieci z grupy „Biedronki –  „Plac zabaw 5 latka” cz. 4 str. 33 – 36 ,

Dzieci z grupy „Tygryski” i „Misie” – Płac zabaw 6 latka cz.4 str. 39-42