DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
1.Na początek obejrzyjcie krótką bajkę i powiedzcie jak nazywa się pojazd niezbędna w pracy rolnika-kliknij tu
2.Wysłuchajcie wiersza C.P. Tarkowskiego pt. „Traktor”. Rodzic czytając wiersz, wyjaśnia dzieciom niezrozumiałe słowa
Stoi traktor na podwórzu,
zabłocony, cały w kurzu.
Latem pełni ważną rolę, bo wyjeżdża często w pole,
ciągnie, orze i bronuje – bardzo ciężko tam pracuje.
3.Rozmowa. Rodzic demonstruje ilustrację do wiersza-kliknij tutaj . Dzieci opisują wygląd traktora. Rodzic zadaje pytanie: Ile traktor ma kół?. Dzieci z pomocą R. głośno przeliczają koła.
4. Posłuchaj jakie dźwięki wydaje traktor-kliknij tutaj
5. Zabawa ruchowa „Traktor jedzie w pole” –Dzieci zamieniają się w traktory. Traktory mogą się poruszać tylko po liniach oznaczonych taśmą (Rodzic wcześniej wyznacza trasę taśmą papierową) na podłodze. Traktory wyjeżdżają w pole. Dzieci naśladują odgłosy traktora.
6.Karta pracy- rysowanie drogi, po której jedzie traktor oraz kolorowanie konturu traktora-pobierz
7.Zabawa ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi „Jedzie traktor”. Na hasło Rodzica.: Traktor wyjechał w pole dzieci poruszają się w rytm tamburyna i naśladują odgłosy traktora: pach, pach, pach. Gdy R. przestaje grać, dzieci się zatrzymują. Rodzic prosi, by dzieci spróbowały podzielić wyraz traktor na sylaby
8.Piosenka “Rolnik sam w dolinie”-kliknij tutaj
9.A na koniec kolejna bajka z której się dowiecie jakie pojazdy i maszyny oprócz traktora pomagają rolnikowi w pracy-kliknij tutaj
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
„Zabawy wiosenne z rodzicami”
1.Rozwiąż zagadki – odszukaj i zaznacz hasło:
-Powiem po prostu nie zawile , skromny , lecz piękny , to ?…
-Pierwszy na wiosnę?…
-Rośnie w lesie dzwonek biały , w maju dzieci go zerwały?…
-Miła niespodzianka , już nam kwitnie ?…
-Kwiatka tego nazwa jest znana ,bo kto nie widział Pana?…
-Na wilgotnych łąkach , niby złote wieńce śmieją się do słońca wiosenne…
/zawilec , pierwiosnek , konwalie , zawilec , tulipan , kaczeńce/
2.Zabawy z wierszem „Kwiecień – plecień”- A. Szydłowska – Szczecińska:
Kwiecień-plecień, to przeplata, co przeplata?
Ano właśnie…
Kwiecień wcale nie przeplata ani zimy, ani lata.
Lecz jeżeli wiedzieć chcecie,
to nasz kwiecień wieńce plecie!
Od stokrotek zaczyna –
w białych strzępiastych kryzach,
żółte forsycje wplata,
a dalej – pachnących fiołków dodaje.
Są tam jeszcze narcyzy, pierwiosnki
i zawilce, żonkile,
ciche bratki
i podbiały i jaskry.
Rozmowa z rodzicami nt wiersza , dziecko ma wymienić kwiaty , jakie wystąpiły w wierszu, dokonać analizy słuchowej wyrazu : dzielenie nazw kwiatów na głoski , nazywanie głosek w na – i wy – głosie , dzielenie wyrazów na sylaby.
3.Wspólnie rodzice z dzieckiem wyjaśnijcie tytuł wiersza „ Kwiecień – plecień” spróbujcie narysować obrazek
4.Zadania tekstowe :
-W ogrodzie na grządce
Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce
Przyszła Kasia trzy zerwała
Bo bukiet piękny zrobić chciała?
Ile słoneczników zostało na grządce – oblicz !
-W ogrodzie na grządce
Koło słoneczników pasły się trzy zające
Doszły cztery z drugiej strony
Zgadnij, ile zajęcy jest w ogrodzie ?- oblicz
5.Zabawa z cyferkami : uporządkuj cyferki i odczytaj hasło „ Co robi wiosna?
1 2 4 3 5 7 8 6 9 10 11 12
Z A Ł K A A O D G R Ó D
6.Zabawa z rymowanką , utrwalenie stronności ciała:
Prawa ręka, noga prawa ,
cała strona też jest prawa ,
prawe ucho oko mam
prawy łokieć z boku dam.
Lewa ręka , noga lewa
cała strona też jest lewa
lewe ucho , oko mam
lewy łokieć z boku dam.
7.Zabawy z rymowanką , rysowanie rysunku do recytowanej rymowanki :potrzebne kartka A4, kredki.
Przyszła do nas wiosna , kolorowa i radosna /rysowanie wiosny i kwiatów/
Razem z wiosna przyszło słonko i zrobiło się gorąco.
Słonko tutaj zaświeciło , kto mi powie , gdzie to było ?/ rysujemy słonko na górze planszy /
A gdzie drzewko nam urosło ?
Z której strony?
Powiedz wiosno / dziecko samo sobie ustala , gdzie narysuje drzewko/
I pojawił się motylek , usiadł sobie , tu na chwilę / rysowanie na kwiatkach/
Można dorysować coś dodatkowego według uznania dziecka
8.Policz wyraz w zdaniu, napisz przy zdaniu odpowiednią liczbę : 5 , 3 ,6 , 6
-Teraz mamy wiosnę.
-Nasz wiosenny ogródek będzie miał płotek.
-Ogrodnik zajmie się sadzeniem kwiatów.
-Będzie sadził tulipany , cynie , aksamitki, stokrotki.
9.W jakiej kolejności powinny stanąć wyrazy , aby tworzyły zdanie ? (Można dzieciom wydrukować wyrazy , wtedy łatwiej będzie dzieciom utworzyć zdanie)
-/zielone, listki, są / Listki są zielone.
-/żaby , bociany , jedzą / Bociany jedzą żaby.
-/kwiaty , podlewa , wiosenne , ogrodnik /Ogrodnik podlewa wiosenne kwiaty.
10.Szukamy rymów :
-Przez deszczyk pokropione rosną listeczki …………….
-Zajączki kicają i trawki …………
-Na gałęzi siedzi wrona , , czarna wrona bez ……………
-Nad stawem żabki kumkają , przed bocianem się ………………..
/ zielone , szukają , ogona , chowają/
11. Karta pracy “Znajdź 8 różnic”-Pobierz