DZIECI MŁODSZE (3-4 LATA)
Letnie opowieści – tęcza nad morzem
Małgorzata Szczęsna
Jedziemy nad morze, do Gdańska – rodzice, siostra, brat i ja, Ada. W Gdańsku mieszka mamy przyjaciółka – Ewa. Bardzo ją lubimy, bo rozmawia z nami jak z dorosłymi, interesuje się naszymi sprawami i zawsze, gdy o coś zapytamy, chętnie i dokładnie nam tłumaczy.
Podróż szybko nam mija, bo słuchamy i śpiewamy ulubione piosenki. Mama zadaje nam zagadki, a tata rozśmiesza.
Ewa wita nas na progu domu z plecakiem:
– Cześć, kochani! Cieszę się, że was widzę. Proponuję, od razu, wycieczkę nad morze, bo zapowiadają, że od jutra pogoda się zmieni i będzie padał deszcz.
– Jak tu pięknie, odpocznijmy chwilę! – mama już rozkłada koc na polance porośniętej mchem.
Wszyscy rozciągamy się na nim. Patrzymy w niebo. Suną po nim leniwie małe chmurki.
– Zobaczcie, ta przypomina bałwana, a ta smoka! – mówię, wskazując ręką chmurę.
– Oj, chyba nie! Ta chmura przypomina mi ciebie, jak wychodzisz po kąpieli w szlafroku z ręcznikiem na głowie! – jak zwykle żartuje Mati.
Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej.
– Za tą wydmą zobaczysz już morze! – mówi Ewa, a ja biegnę, bo chcę pierwsza cieszyć się tym widokiem. Staję i patrzę: od lewej do prawej strony woda, daleko przede mną statki, wyglądają jak zabawki. Łapię się za głowę – chwytam czapkę w ostatniej chwili. Co za wiatr! Idziemy
wszyscy na brzeg i siadamy na piasku. Teraz już nie można cicho rozmawiać, bo zagłusza nas plusk fal.
– Chyba zaczyna kropić! – Ewa wystawia dłoń i obserwujemy padające na nią kropelki deszczu.
– Uciekamy? – pyta Karinka.
– Nie zdążymy! – Ewa wyjmuje z torebki wielki przezroczysty parasol i wszyscy chowamy się pod nim. Teraz możemy spokojnie obserwować ulewę. Nagle zza chmur wychodzi złociste słońce, ostatnie kropelki deszczu padają na parasol. Ewa strzepuje z niego resztki wody…
– Ojej, tęcza, tęcza, tęcza! Na niebie i na Ewy parasolce!
Tata robi zdjęcia. Mama i Ewa, wzruszone tym widokiem, uśmiechają się do siebie. My wyliczamy, czy tęcza ma wszystkie kolory: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy! Zgadza się!
– Ewo, jak to się dzieje, że powstaje tęcza? – pytam zaciekawiona.
– To proste. Gdy w czasie deszczu wyjdzie słońce, jego promienie załamują się na kropelkach wody unoszących się w powietrzu. Wtedy promień słońca zamienia się w siedem barw! Nagle tęczowe zjawisko na niebie blednie, blednie i rozpływa się.
– Deszcz całkowicie zniknął, wyparował i nie ma już tęczy!
Spacerujemy jeszcze długo brzegiem morza. Z Karinką zbieramy ładne kamienie. Mateusz chowa do torby wyrzucone przez morze patyki o dziwnych kształtach.
– Co będziesz z nich robił? – pytamy zdziwione.
– Zobaczycie!
Wracamy do samochodu przez wydmy i las. W domu Ewy dorośli rozmawiają, wspominają, patrzą na zdjęcia. A my oglądamy zebrane nad morzem skarby. Czy już wiecie, co z patyków zrobił Mateusz?
Rodzic uczy dziecko wierszyka. Człapie powoli żółwik Ziemowit, niesie grającą fujarkę. Rodzic tłumaczy, że początkowe głoski (lub pierwsze sylaby) słów w tym zdaniu są początkiem nazw kolorów tęczy, od góry do dołu: cz – czerwony, po – pomarańczowy, żół – żółty, zie – zielony, nie – niebieski, gra – granatowy, f – fioletowy.
DZIECI STARSZE (5-6 LAT)
“CZARY NA NIEBIE”
Witamy wszystkie starszaki.
Dzisiaj dla Was dużo kolorów, będą piosenki, zagadki oraz ciekawe prezentacje.
1. Na początek zagadka:
Siedmiobarwna wstęga pod niebem wisząca,
utkana z deszczyku i promieni słońca.
Tak! To tęcza.
Z niecierpliwością wypatrujemy jej na niebie po każdym letnim deszczu.
Tęcza to jeden z tych znaków natury, który daje dzieciom i dorosłym wiele radości.
Jak powstaje? Dlaczego tak rzadko można ją zobaczyć i dlaczego pojawia się zaledwie na kilka minut?
Tutaj znajdziecie odpowiedzi.
2. Tajemnice tęczy.
Pamiętacie wczorajsze opowiadanie Margolci o tym jak powstaje tęcza? Jeśli nie, przypomni Wam o tym prezentacja.
Obejrzyjcie również ten film.
3. A teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
*Z ilu barw składa się tęcza?
*Jak inaczej można nazwać kolor indygo?
*Czy możemy sami wyczarować tęczę? Jeżeli tak, to jak to zrobić?
4. Wiersz do przeczytania samodzielnie lub z pomocą Rodzica.
„Tęcza”M. Konopnicka
-A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce,
Jakby na atłasie?
-Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej pełnej róży.
Pożyczyło sobie farby
Od kwiatków z ogroda;
Malowało tęczę na znak,
Że będzie pogoda!
Ładny ten wiersz, prawda?
5. Kolory tęczy – układanka z użyciem kredek[najlepiej ołówkowych].
Waszym zadaniem będzie ułożyć kredki kolejno tak, aby utworzyły one tęczę.Nazywajcie kolory w odpowiedniej kolejności aby je utrwalić.Możecie spróbować nazywać te kolory w języku angielskim.
Poniżej mała podpowiedź:
red – czerwony,
orange – pomarańczowy,
yellow – żółty,
green – zielony,
blue – niebieski,
indigo – indygo,
vaiolet – fioletowy,
6. Pora na trochę ruchu. Zapraszamy do tańca w rytmie wesołej, kolorowej jak tęcza piosenki.
7. Posłuchajcie piosenki pt. „Tęcza, tęcza – cza, cza, cza”, spróbujcie zaśpiewać razem z dziećmi.
A może spodoba się Wam ta piosenka:
„Malowanie tęczy” w wykonaniu Piotra Fronczewskiego.
8. Eksperyment:
Bardzo ciekawy eksperyment, niestety, aby go wykonać musicie poświęcić małe opakowanie Skittlesów 🙂 . Może być ciężko!
9. Praca plastyczna „Tęcza”
Kto ma ochotę może spróbować zrobić tęczę wg instrukcji w filmie
10. Zabawa ruchowa z piosenką „A ram, sam, sam”
11. Popołudnie z bajką:
Bajka pt. „Rodzina Treflików i tęcza”
12. A po bajce jeszcze jedna zabawa ruchowa, na pewno ją znacie.
13. Propozycje dodatkowych ćwiczeń plastyczno-graficznych dla wszystkich chętnych – Tutaj