Zadania do wykonania 17.06.2020

DZIECI MŁODSZE (3-4 LATA)

1. „Kolory tęczy” – rozmowa na temat powstawania i kolejności kolorów tęczy na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Letnie opowieści – tęcza nad morzem.

Letnie opowieści – tęcza nad morzem
Małgorzata Szczęsna

Jedziemy nad morze, do Gdańska – rodzice, siostra, brat i ja, Ada. W Gdańsku mieszka mamy przyjaciółka – Ewa. Bardzo ją lubimy, bo rozmawia z nami jak z dorosłymi, interesuje się naszymi sprawami i zawsze, gdy o coś zapytamy, chętnie i dokładnie nam tłumaczy.
Podróż szybko nam mija, bo słuchamy i śpiewamy ulubione piosenki. Mama zadaje nam zagadki, a tata rozśmiesza.
Ewa wita nas na progu domu z plecakiem:
– Cześć, kochani! Cieszę się, że was widzę. Proponuję, od razu, wycieczkę nad morze, bo zapowiadają, że od jutra pogoda się zmieni i będzie padał deszcz.
Pakujemy się z powrotem do samochodu – w końcu jesteśmy w Gdańsku, a rządzi tu Ewa! Tata jedzie według jej wskazówek i za chwilę jesteśmy w Sobieszewie – małej nadmorskiej miejscowości. Idziemy przez wydmy porośnięte lasami sosnowymi.
– Jak tu pięknie, odpocznijmy chwilę! – mama już rozkłada koc na polance porośniętej mchem.
Wszyscy rozciągamy się na nim. Patrzymy w niebo. Suną po nim leniwie małe chmurki.
– Zobaczcie, ta przypomina bałwana, a ta smoka! – mówię, wskazując ręką chmurę.
– Oj, chyba nie! Ta chmura przypomina mi ciebie, jak wychodzisz po kąpieli w szlafroku z ręcznikiem na głowie! – jak zwykle żartuje Mati.
Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej.
– Za tą wydmą zobaczysz już morze! – mówi Ewa, a ja biegnę, bo chcę pierwsza cieszyć się tym widokiem. Staję i patrzę: od lewej do prawej strony woda, daleko przede mną statki, wyglądają jak zabawki. Łapię się za głowę – chwytam czapkę w ostatniej chwili. Co za wiatr! Idziemy
wszyscy na brzeg i siadamy na piasku. Teraz już nie można cicho rozmawiać, bo zagłusza nas plusk fal.
– Chyba zaczyna kropić! – Ewa wystawia dłoń i obserwujemy padające na nią kropelki deszczu.
– Uciekamy? – pyta Karinka.
– Nie zdążymy! – Ewa wyjmuje z torebki wielki przezroczysty parasol i wszyscy chowamy się pod nim. Teraz możemy spokojnie obserwować ulewę. Nagle zza chmur wychodzi złociste słońce, ostatnie kropelki deszczu padają na parasol. Ewa strzepuje z niego resztki wody…
– Ojej, tęcza, tęcza, tęcza! Na niebie i na Ewy parasolce!
Tata robi zdjęcia. Mama i Ewa, wzruszone tym widokiem, uśmiechają się do siebie. My wyliczamy, czy tęcza ma wszystkie kolory: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy! Zgadza się!
– Ewo, jak to się dzieje, że powstaje tęcza? – pytam zaciekawiona.
– To proste. Gdy w czasie deszczu wyjdzie słońce, jego promienie załamują się na kropelkach wody unoszących się w powietrzu. Wtedy promień słońca zamienia się w siedem barw! Nagle tęczowe zjawisko na niebie blednie, blednie i rozpływa się.
– Deszcz całkowicie zniknął, wyparował i nie ma już tęczy!
Spacerujemy jeszcze długo brzegiem morza. Z Karinką zbieramy ładne kamienie. Mateusz chowa do torby wyrzucone przez morze patyki o dziwnych kształtach.
– Co będziesz z nich robił? – pytamy zdziwione.
– Zobaczycie!
Wracamy do samochodu przez wydmy i las. W domu Ewy dorośli rozmawiają, wspominają, patrzą na zdjęcia. A my oglądamy zebrane nad morzem skarby. Czy już wiecie, co z patyków zrobił Mateusz?
Rodzic zadaje dziecku pytania:
Dokąd pojechała Ada z rodziną? Przez co szli, zanim dotarli nad morze? Co obserwowali, odpoczywając na polanie? Co się stało, gdy usiedli nad morzem? Z jakich barw składa się tęcza? Kiedy pojawia się tęcza? Co zbierały dzieci nad morzem? Co Mateusz mógł zrobić ze swoich patyków? Czy widzieliście kiedyś tęczę? Gdzie? Czy wczesnej padał deszcz?
2. Akrostych „żółwik” – zabawa z zastosowaniem mnemotechniki służąca do zapamiętania kolorów tęczy (w kolejności od góry do dołu).
Rodzic uczy dziecko wierszyka. Człapie powoli żółwik Ziemowit, niesie grającą fujarkę. Rodzic tłumaczy, że początkowe głoski (lub pierwsze sylaby) słów w tym zdaniu są początkiem nazw kolorów tęczy, od góry do dołu: cz – czerwony, po – pomarańczowy, żół – żółty, zie – zielony, nie – niebieski, gra – granatowy, f – fioletowy.
4. Praca plastyczna – TĘCZA 1, TĘCZA 2
7. Piosenka do tańca i śpiewania – “Tęcza – cza cza cza”

DZIECI STARSZE (5-6 LAT)

“CZARY NA NIEBIE”

Witamy wszystkie starszaki.
Dzisiaj dla Was dużo kolorów, będą piosenki, zagadki oraz ciekawe prezentacje.

1. Na początek zagadka:

Siedmiobarwna wstęga pod niebem wisząca,
utkana z deszczyku i promieni słońca.

 Tak! To tęcza.
Z niecierpliwością wypatrujemy jej na niebie po każdym letnim deszczu.
Tęcza to jeden z tych znaków natury, który daje dzieciom i dorosłym wiele radości.
Jak powstaje? Dlaczego tak rzadko można ją zobaczyć i dlaczego pojawia się zaledwie na kilka minut?
Tutaj znajdziecie odpowiedzi. 

2. Tajemnice tęczy.
Pamiętacie wczorajsze opowiadanie Margolci o tym jak powstaje tęcza? Jeśli nie, przypomni Wam o tym prezentacja.
Obejrzyjcie również ten film.

3. A teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
*Z ilu barw składa się tęcza?
*Jak inaczej można nazwać kolor indygo?
*Czy możemy sami wyczarować tęczę? Jeżeli tak, to jak to zrobić?

4. Wiersz do przeczytania samodzielnie lub z pomocą Rodzica.

„Tęcza”M. Konopnicka

-A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce,
Jakby na atłasie?
-Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej pełnej róży.
Pożyczyło sobie farby
Od kwiatków z ogroda;
Malowało tęczę na znak,
Że będzie pogoda!

Ładny ten wiersz, prawda?

 5. Kolory tęczy – układanka z użyciem kredek[najlepiej ołówkowych].
Waszym zadaniem będzie ułożyć kredki kolejno tak, aby utworzyły one tęczę.Nazywajcie kolory w odpowiedniej kolejności aby je utrwalić.Możecie spróbować nazywać te kolory w języku angielskim.

Poniżej mała podpowiedź:
red – czerwony,
orange – pomarańczowy,
yellow – żółty,
green – zielony,
blue niebieski,
indigo – indygo,
vaiolet – fioletowy,

6. Pora na trochę ruchu. Zapraszamy do tańca w rytmie wesołej, kolorowej jak tęcza piosenki.

7. Posłuchajcie piosenki pt. „Tęcza, tęcza – cza, cza, cza”, spróbujcie zaśpiewać razem z dziećmi.

A może spodoba się Wam ta piosenka:
„Malowanie tęczy”
w  wykonaniu Piotra Fronczewskiego.

8. Eksperyment:
Bardzo ciekawy eksperyment, niestety, aby go wykonać musicie poświęcić małe opakowanie Skittlesów 🙂 . Może być ciężko!

9. Praca plastyczna „Tęcza”
Kto ma ochotę może spróbować zrobić tęczę wg instrukcji w filmie

10. Zabawa ruchowa z piosenką „A ram, sam, sam”

11. Popołudnie z bajką:
Bajka pt. „Rodzina Treflików i tęcza”

12. A po bajce jeszcze jedna zabawa ruchowa, na pewno ją znacie.  

13. Propozycje dodatkowych ćwiczeń plastyczno-graficznych dla wszystkich chętnych – Tutaj