DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
1. Mama lub tata recytuje wiersz J. Brzechwy pt.,, Psie smutki” lub możecie oglądnąć i wysłuchać go tutaj
Na brzegu błękitnej rzeczki
Mieszkają małe smuteczki.
Ten pierwszy jest z tego powodu,
Że nie wolno wchodzić do ogrodu.
Drugi – że woda nie chce być sucha.
Trzeci – że mucha wleciała do ucha.
A jeszcze, że kot musi drapać,
Że kura nie daje się złapać.
Ze nie można gryźć w nogę sąsiada
I że z nieba kiełbasa nie spada.
A ostatni smuteczek jest o to,
Ze człowiek jedzie, a pies musi biec piechota.
Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko
I już nie ma smuteczków nad rzeczką.
2. Omówienie treści wiersza.
-Ile było smutków?
-Z jakich powodów pojawiają się smutki?
-Czy można coś zrobić, aby smutki zniknęły z życia pieska?
– Co to są uczucia? Po czym poznać, że ktoś jest wesoły lub smutny?
3. Przedstawienie dzieciom definicji emocji.
Emocje to coś co powstaje w naszym wnętrzu – sercu, ich źródłem jest wszystko co nas otacza. Emocje nie są ani dobre ani złe. To ja decyduję w jaki sposób pokażę innym moje emocje i uczucia- czy zrobię to w taki sposób, aby nie skrzywdzić ani siebie ani innych. Cieszę się z czegoś i uściskam kolegę, ale zrobię to zbyt mocno i zrobię mu tym krzywdę lub jestem zły więc w złości uderzę kolegę.
4. Zabawa ruchowa „ Podróż do krainy: złości, radości i smutku”
Dziecko wyobraża sobie, że jedzie pociągiem do tajemniczego kraju, najpierw pociąg zatrzymuje się w krainie złości, tutaj ludzie chodzą obrażeni, są źli i zagniewani, tupią nogami, rzucają się na ziemię, potrząsają głowami, zaciskają dłonie w pięści i krzyczą. Następnie pociąg rusza dalej i zatrzymuje się w krainie smutku. Tutaj ludzie chodzą markotni, płaczą, siedzą przygnębieni obok siebie. Znowu pociąg nas wzywa musimy jechać dalej. Pociąg zatrzymuje się, dotarliśmy do końcowej stacji. Jesteśmy w krainie radości, ludzie którzy tu mieszkają są zawsze uśmiechnięci, cieszą się od samego rana, przeciągają się z zadowoleniem i witają się z nami serdecznie Na koniec pociąg wraca do sali. Dzieci wypowiadają się w której krainie podobało im się najbardziej i dlaczego? Podczas tej zabawy w każdej krainie słychać muzykę odpowiednią do emocji: złości, smutku i radości. Każda kraina znajduje się w innym miejscu sali i jest oznaczona napisem oraz symbolem oddającym daną emocję.
5. Posłuchaj i tańcz do piosenki Śpiewające Brzdące – Hyc, Tup, Klap
6. Zabawa z emocjami – KLIK
7. Uzupełnij karty pracy
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
1. Co czujemy? – prezentujemy dziecku ilustracje przedstawiające różne sytuacje związane z emocjami. Dziecko opisują czynności i ustalają, co czują postaci na obrazkach. Następnie pokazujemy dziecku tabliczki i odczytujemy zapisane na nich odgłosy. Dziecko stara się przyporządkować odgłosy do przedstawionych emocji. Strach – Aaa!; zdziwienie – Ooo!; radość – Hura!; zmartwienie – Uuu!; złość – Grr!; nieśmiałość – pusta tabliczka. Rodzic prosi, aby dziecko wybrało te emocje, które lubi odczuwać. Dziecko wspólnie z rodzicem próbują ustalić, co zrobić, aby pozbyć się złych emocji. Obrazek, obrazek 1, obrazek 2, odgłosy
2. Uzupełnij buźki według podanego wzoru – karta pracy 1
3. „Chmurka” – dziecko rysuje swoją postać na dole strony oraz dwie chmurki- w jednej rysuje i wklejają rzeczy/sytuacje, które sprawiają że jest: radosne, a w drugiej te, które wywołują w nich smutek.
4. Zadanie do wykonania w karcie pracy.
Wstaw znak większości, mniejszości lub równości. Karta pracy 2
5. Masażyk (w parach: rodzic – dziecko ) na plecach na poprawę nastroju.
PAJĄCZEK
wg. angielskiej piosenki
Dziecko siedzi tyłem do nas lub leży na brzuchu.
Na początku lekko stukamy wszystkimi palcami w jego plecy, potem po kolei rysujemy opisywane elementy.
Wspinał się pajączek po rynnie.
Kroczymy palcami od dołu pleców ku górze,
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka.
szybko przesuwamy na dół ułożone płasko dłonie,
Zaświeciło słoneczko,
wysuszyło pajączka, rynnę i…
masujemy plecy ruchem okrężnym aż do rozgrzania,
wspinał się pajączek po rynnie…
zaczynamy od początku.
6. Jeśli masz ochotę możesz wykonać dodatkową kartę pracy. Karta pracy 3