DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
1. „Humorzasty Krzyś” – zabawa artykulacyjna. Rodzic recytuje wierszyk, a dziecko powtarza wyboldowane fragmenty każdego wersu, wymawiając je z przesadną artykulacją.
Humorzasty Krzyś
(Joanna Wołoch)
Krzysiu różne ma humory, to zupełnie tak jak ty.
Tupie mocno, gdy się złości, mówiąc wściekle: grr, grr, grr.
Gdy wystraszy się pająka, krzyczy głośno: aaa, aaa, AAA!
Kiedy radość go ogarnia, to się śmieje: ha, ha, ha.
A jak widzi w książce słonia, ze zdziwieniem mówi: ooo, ooo, OOO!
Zastanawiam się, co zrobi, gdy zobaczy słoni sto.
2. „Strach ma wielkie oczy” – słuchanie wiersza i rozmowa inspirowana treścią. Rodzic czyta wiersz Agnieszki Borowieckiej. Następnie inicjuje rozmowę:
Jaka była pora dnia, kiedy Wojtuś szedł spać?
Co chłopiec zobaczył pod szafą i jak się wtedy zachował?
Z kim pomylił kotka?
Jak się czuł kotek siedzący pod szafą?
Czy wy się boicie, kiedy jest ciemno?
W jaki sposób można pokonać nocne strachy?
Jak myślicie, co oznacza powiedzenie: „Strach ma wielkie oczy”?
Strach ma wielkie oczy
(Agnieszka Borowiecka)
Gdy przyszła nocka, mały Wojtuś padł do łóżka,
dał mamie buzi i coś szepnął jej do uszka.
A potem został całkiem sam z tym całym mrokiem,
aż tu spod szafy ktoś na niego łypie okiem.
„Co to za bestia czyha na mnie tam w ciemności?
Ja tu nie życzę sobie żadnych strasznych gości”
– pomyślał Wojtuś i ze strachu zaczął krzyczeć,
na co przybiegli przestraszeni tym rodzice.
Pod szafą siedział skryty w mroku mały kotek.
Tak bardzo się bał, że cały zwinął się w motek.
I pewnie puenta ta was wcale nie zaskoczy,
że to nie kotek, ale strach ma wielkie oczy.
3. Wykonaj jedno z poniższych ćwiczeń do wyboru: Narysuj, jak według Was wyglądałby wasz strach, gdyby był rośliną, zwierzęciem lub postacią zamieszkującą inną planetę. Można tę pracę wykonać w formie kolażu. Przygotować wycinki z gazet przedstawiające rośliny i zwierzęta i potem dowolnie mieszać ze sobą ich części.
Wykonajcie swój strach z dowolnych materiałów – najlepiej „śmieciowych” (stare pudełka, kubki itp).
4. Posłuchaj piosenki “Fruzia i nocne strachy”
5. Piosenka w języku angielskim na pożegananie 🙂 – KLIK
6. Zachęcamy również do posłuchania piosenki o wirusie – KLIK
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
Jak pozbyć się strachu?
1. Zabawa rodzica z dzieckiem – „Przesyłanie maskotki” – rodzic przesyła maskotkę z dzieckiem bez użycia dłoni. Rozmowa rodzica z dzieckiem – „Co mógł czuć miś?” Słuchanie wiersza – „Strachy” – załącznik.
2. Zabawa – „Niedokończone zdania” – „Gdy się czegoś boję….” – rodzic i dziecko mówi co czuje w sytuacji strachu.
3. Zabawa rodzica z dzieckiem – „Przewodnik” – jedna osoba ma zamknięte oczy a druga ją prowadzi, później zmiana.
4. Gra twarzy – rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające różne emocje, zadaniem dziecka jest wybrać obrazek, który przedstawia strach. Omówienie innych ilustracji razem z dzieckiem, nazwanie innych emocji – załącznik.
5. Zabawa ruchowa – „Raz, dwa, trzy, czarownica patrzy”
6. Zabawa z lusterkami – rodzic ma przygotować lusterko dla siebie i dziecka, zadaniem jest zrobić straszną minę i zobaczyć jak zachowuje się nasze ciało i twarz, gdy się czegoś boimy. Wyjaśnienie znaczenia powiedzenia „Strach ma wielkie oczy”.
7. Zabawa w parach – „Wystraszony kotek” – dziecko jest kotkiem, rodzic właścicielem. Zadaniem właściciela jest pocieszyć kotka, następnie rodzic może zmienić się z dzieckiem rolami.
8. Praca plastyczna – „Co czuję” – rodzic ma przygotować dziecku kartkę i farby. Malowanie palcami zarówno przez dziecko jak i rodzica. Rozmowa z dzieckiem na temat rysunku.
9. Burza mózgów – „Jak pokonać strach?” – wspólne szukanie pomysłów na pozbycie się strachu.
-> napis strach
-> obrazek
-> kostka emocji
-> jaki masz nastrój?