DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
1. Posłuchaj “Piosenki na Dzień Dobry” 🙂
2. „Małpki i straszny krokodyl” – wysłuchanie bajki i rozmowa inspirowana jej treścią. Posłuchaj i popatrz na ilustracje przedstawione na krótkim filmie.
Następnie zadaje dzieciom pytania:
Czy podobała wam się bajka?
Co podobałowam się najbardziej?
Co myślicie na temat zachowania krokodyla Rolika?
Jaki problem miał Rolik?
W jaki sposób chciała mu pomóc małpka?
Co zrobił krokodyl?
Kto pomógł krokodylowi zrozumieć, że źle się zachował?
Jaki pomysł podsunął Rolikowi kameleon?
Co zrobił krokodyl, kiedy zrozumiał swój błąd?
3. „Osa” – zabawa z piosenką rozładowującą złość. Rodzic ustawia w wyznaczonym miejscu kosz, a dziecku daje arkusze gazet.
W trakcie pierwszej zwrotki gniotą z nich kule, a potem wrzucają je do kosza. Podczas kolejnych zwrotek wykonują ruchy zgodnie z treścią piosenki – PIOSENKA
Osa
(sł. Agnieszka Kornacka, muz. Miłosz Konarski)
Kiedy jesteś zły jak osa,
wyrzuć swoją złość do kosza!
Ugnieć kulę bardzo mocno
i do kosza celuj prosto.
Bzz, bzz, bzz, bzz!
Bzz, bzz, bzz, bzz!
Kiedy złość cię ciągle męczy,
to tup długo, aż się zmęczysz!
Jeśli jesteś nadal zły,
pokaż, jak pies szczerzy kły.
Wrr, wrr, wrr, wrr!
Wrr, wrr, wrr, wrr!
Podskocz teraz kilka razy!
Czy złość znikła z twojej twarzy?
Jeśli dalej jest przy tobie,
w inny sposób poradź sobie:
Zaśpiewaj: spokój, spokój, spokój. /4x
Uf…
(Źródło: Agnieszka Kornacka, „Radzę sobie śpiewająco. Piosenki pomagające dzieciom w różnych
sytuacjach dnia codziennego w przedszkolu”, Wyd. CEBP 24.12, Kraków, s. 16)
4. Piłeczkowy masaż – zabawa w parach pozwalająca na nawiązywanie pozytywnych kontaktów. Dziecko kładzie się na brzuchu i opiera
głowę na ramionach, a rodzic układa na plecach dziecka piłeczkę i rozłożoną dłonią porusza nią, wykonując masaż. Zwracamy uwagę na to, by masaż był wykonywany delikatnie i powoli. W tle słychać spokojną muzykę, a na przerwę w muzyce następuje zamiana w parze.
5. Posłuchaj opowiadania “Przygody Fenka. Złość”.
6. Kiedy czuję, że wybuchnę! – rozmowa na temat emocji. Rodzic odwołuje się do doświadczeń dziecka i pyta: Kiedy się denerwujesz?
W jakich sytuacjach czujesz, że zaraz wybuchniesz? Co najczęściej Cię złości? Co robisz, gdy czujesz złość? Należy zwrócić uwagę na to, że wszyscy ludzie doświadczają tego typu uczuć – każdy się czasem denerwuje i ma do tego prawo. Jest to naturalne zjawisko i nie
zawsze człowiek ma na nie wpływ, ale… ma wpływ na to, co robi, gdy czuje złość. Może odreagować negatywnie, np. wyrządzając komuś krzywdę (bijąc, krzycząc do tej osoby, obrażając), ale może też pozbyć się złości tak, by nikogo nie krzywdzić.
7. Gniewmiłek – wykonanie pracy plastycznej.
Potrzebujecie: arkusza papieru i kredek – dziecko ma pomyśleć o tym, co je złości, kiedy czuje gniew, wściekłość. Potem rysuje to, co
czują, myśląc o tej nieprzyjemnej rzeczy/sytuacji – kolorami, które ją odzwierciedlają. Rysuje np. za pomocą kresek, kół, spirali,
kropek. Gdy skończą, pozbywają się gniewu – mogą zgnieść kartkę, podrzeć na paski itp. Prosimy dziecko, by podarło swój obrazek na kawałki, po czym przykleja kawałki wydzieranki na czarnym arkuszu, tworząc swojego Gniewmiłka i ozdabia go w dowolny sposób, np. nakleja cekiny, guziki, kokardki, ruchome oczka, kawałki kolorowego papieru, pomponiki. – PRZYKŁAD
8. W trakcie wykonywania pracy plastycznej możecie posłuchać piosenki Piotra Rubika – “Złość to straszny zwierz”.
Przyszła Ala do mamusi
I od progu krzyczy:
“Nie chcę zupy!” “Nie chcę pizzy!”
“Mam już dość słodyczy!”
Buzia brzydka, nadąsana,
Nogą tupie głośno,
Ala nie wie, co się dzieje,
Lecz walczy z tą złością.
Refren:
Nie wiem, czy wiesz,
Że złość to straszny zwierz,
Wyciąga pazury, kły i często bywa zły. x2
Kasia z Antkiem i Kubusiem,
Bawią się w najlepsze,
Wtem podbiega do nich Tymek,
Złości się: “Ja też chcę!”
I zabiera samochody,
I krzyczy okropnie,
Cała trójka zapłakana,
Już siedzi przy oknie.
Refren
Nic dobrego nie wynika
Z całej twojej złości,
Za to przynieść może
Wiadro smutków i przykrości.
Czasem lepiej swoje złości,
Zamknąć do koszyka,
Pograć w piłkę, porozmawiać,
Tańczyć, kiedy gra muzyka.
Propozycje zabaw udostępnione dzięki uprzejmości Bliżej Przedszkola
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
MUZYCZNE OPOWIEŚCI
1. Na początek muzyczna gimnastyka „Clap Your Hands” – aktywna piosenka dla dzieci i powtórka słów w języku angielskim – PIOSENKA
2. Posłuchaj wiersza „W filharmonii”. Prosimy Rodzica o przeczytanie.
” W filharmonii” Marek Majewski
W filharmonii, w filharmonii
jedna nutka drugą goni.
Pełno nutek w całej Sali.
Już się wszyscy zasłuchali.
A szczęśliwe instrumenty
nowych nutek ślą zastępy.
Pędza dźwięki jak lawina.
Już wydawać się zaczyna,
że rozsadza całą salę
i polecą wyżej, dalej …
Porwą widzów wraz z orkiestrą
A wtem
Cisza! To maestro
minimalnym ruchem ręki
rozbrykane ściszył dźwięki
i znów grzecznie i wesoło
kilka nutek biega wkoło.
A muzyka to jest właśnie
tajemnicza wyspa baśni.
Zastanów się i powiedz:
• Co wydarzyło się w filharmonii?
• Dlaczego muzyka to tajemnicza wyspa baśni?
3. Zabawa „Pięciolinia”
Nutki w wierszu biegały po filharmonii i docierały do słuchaczy. Aby mogły to robić muszą być najpierw zapisane na pięciolinii – ZOBACZ
A teraz pobawcie się w „Pięciolinię” , zaproś do zabawy domowników. Potrzebujesz: 5 dłuższych sznurków lub patyków, 8 maskotek różnej wielkości. Układamy z dziećmi sznurki – drabinkę. Liczymy linie, mówimy dzieciom, że w muzyce nazywamy te linie – pięciolinią. Na niej zapisujemy nuty, czyli muzyczne literki. Kładziemy na liniach i polach od dołu maskotki od największej do najmniejszej. Tłumaczymy, że największe maskotki są nisko, bo ciężko im wejść, czym mniejsza, tym wchodzi wyżej. Podobnie jest z dźwiękami, im wyżej na pięciolinii tym dźwięk jest wyższy. Śpiewamy gamy na dowolnej sylabie np. la, pa wskazując po kolei maskotki. Możecie ułożyć wspólnie muzyczną opowieść o tych maskotkach.
4. Obejrzyj krótki film „ Muzyczne przygody Matyldy”
5. A teraz trochę zagadek muzycznych „ Jazzowanki”
6. Zabawa „Muzyczna kostka” – wersja polska i angielska
Kostkę należy wyciąć wzdłuż linii, złożyć i skleić. Zabawa polega na rzuceniu kostką i naśladowaniu gry na wylosowanym instrumencie muzycznym. Rzucając kostką wielokrotnie, losujemy kolejność wykonywanych ćwiczeń.
7. A teraz trochę relaksu i dobrej zabawy. Posłuchaj i obejrzyj ciekawą opowieść muzyczną (Karnawał zwierząt, „Akwarium” Charles Camille Saint-Saëns)
8. Działanie plastyczne.
Po wysłuchaniu utworu proponujemy wykonanie pracy plastycznej „Akwarium” wykorzystując materiały, które macie w domu (kolorowe gazety, resztki materiałów, sznurki, tasiemki, papier kolorowy i inne). Do dzieła!
9. Zadania dodatkowe.
Dobieranka obrazkowo – wyrazowa. (instrumenty)
• wytnij obrazki i wyrazy, wyrazy wklej w odpowiednie miejsce
Ćwiczenie spostrzegawczości. (spostrzegawczość)
• odszukaj i pokoloruj czarną kredką wszystkie nutki
• otocz pętelką w kolorze zielonym te instrumenty, które można spotkać w przedszkolu