DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
,,Kochamy Ziemię, szanujemy wodę”
1.Zagadki słuchowe wprowadzające do tematu zajęć-kliknij i posłuchaj. Spróbujcie odgadnąć co to za odgłosy? Zastanówcie się Co łączy te wszystkie dźwięki (kapanie, plusk wody, deszcz, burza, szum morza)? Odpowiedź-WODA
2.Ćwiczenie ortofoniczne “Jakie odgłosy wydaje woda?”
– woda pluska –plum, plum …( dzieci powtarzają )
– woda chlapie – chlap, chlap…
– woda szumi – szszszszsz…
– woda pada- kap, kap…
– woda bulgoce- bul, bul…
3.Przypomnijmy sobie z Paxim skąd się bierze woda oglądając bajkę-kliknij Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: Skąd bierze się woda?
4. Na podstawie ilustracji powiedzcie: Do czego wykorzystujemy wodę?-kliknij
5.Posłuchajcie fragmentu wiersza J. Papuzińskiej pt. “Chora rzeka” i odpowiedzcie na pytania:
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka. Jak tu pusto!
Drzewo uschło… Cicho tak – ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk, ani gad,
ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
[…]
ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj, bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
[…]
Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka, czeka, czeka…
Pytania do wiersza:
-Co śniło się kotkowi?;
-Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?;
-Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?
Rodzic przedstawia dzieciom dwa obrazki z rzeką czystą i brudną. Pyta:
-O której rzece był wiersz?;
-O co może prosić rzeka?. Np.: Nie zanieczyszczaj mnie; Nie wrzucaj butelek i worków do wody; Nie zostawiaj śmieci na brzegu rzeki.
R. zwraca uwagę na to, że nie tylko trzeba szanować wodę w rzekach czy jeziorach, lecz także nie wolno zanieczyszczać lasów, gdyż są one źródłem czystego powietrza, miejscem życia wielu roślin i zwierząt.
6.Jak dzieci takie jak Wy mogą oszczędzać wodę dowiecie się z krótkiej bajeczki-kliknij tutaj
7. A skąd woda bierze się w naszych kranach? Na to pytanie odpowiedź znajdziecie z bajką “Wędrówka kropli wody”
8.I na koniec warto posłuchać z dzieckiem dowolnej muzyki relaksacyjnej w wygodnej pozycji leżącej-kliknij
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
„Smog – co to za stwór?”
1.Rozmowa rodzica z dzieckiem – rodzic zadaje pytania dziecko odpowiada:
-„Czym oddycha człowiek?”,
-„Co to jest smog?”,
-„Skąd się bierze?”,
-„Jak możemy z nim walczyć?”,
-„Jakie są przyczyny zanieczyszczenia powietrza?”
2.Ćwiczenia oddechowe:
–wdychanie powietrza nosem, wydychanie ustami.
-dzieci leżą na plecach –rodzic kładzie im na brzuchu np. książkę – zadaniem dziecka jest obserwacja przedmiotu podczas oddychania.
-dzieci dmuchają na wiatraczek tak by wprawić go w ruch.
-dmuchanie na paski bibuły tak, by jak najdłużej utrzymać je w powietrzu. dmuchanie na piórko.
3.Słuchanie legendy K. Kozłowskiego – „Smok czy smog” – rodzic czyta legendę-kliknij tutaj , dziecko ma opowiedzieć czego dowiedziało się z legendy
4.Quiz – „Co jest dobre a co złe?” – rodzic przygotowuje kartki w kolorze czerwonym i zielonym, które będą dzieciom służyć jako odpowiedzi na pytania: zielona – dobre, czerwona – złe:
-Główną przyczyną smogu jest spalanie węgla i drewna w domowych piecach.
-Papierosy są szkodliwe dla zdrowia i dla środowiska.
-Warto jeździć komunikacją miejską.
-Smog nie przemieszcza się.
-Smog powoduje dobry nastrój.
-Zanieczyszczenie powietrza szkodzi tylko ludziom.
-Smog prowadzi do osłabienia odporności.
-Trzeba zwracać uwagę na to czym się pali w piecu.
-Samochody także zanieczyszczają powietrze.
-Smog jest tylko w Krakowie.
5. Zabawy ruchowe – rodzic ma przygotować apaszkę dla siebie i dziecka – następnie włącza muzykę i razem z dzieckiem wykonuje rytmiczne ruchy do muzyki; można także wymyślić różne ćwiczenia mające na celu poprawę kondycji dziecka: rozgrzewka, ćwiczenia rozciągające, ćwiczenia na równowagę i ćwiczenia rozluźniające.
6.Ćwiczenia z kartą pracy – „Co dymi?” –kliknij
7.Karty pracy :
–„Wybierz rysunek za dobrymi zachowaniami”;
–„Burza mózgów – co trzeba zrobić, aby dbać o powietrze”;
–„Znajdź i zakreśl sześć sposobów na ogrzewanie domu”
8.Zabawa z tekstem – Ekostonoga radzi
9. Informacje, zabawy, rebusy i ciekawostki na temat smogu dostępne tutaj-kliknij