DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
Wczoraj był Dzień Książki i Praw Autorskich, ale my dziś proponujemy zabawy w tym temacie 🙂
1. Na początek zapraszamy do zatańczenia do piosenki – “Dzień dobry”
2. Przeczytajcie wiersz i porozmawiajcie z Rodzicami na jego temat. – „Smutna książeczka”
Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jena książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.
3. Oglądnij filmik “Jak powstaje książka?”
4. Posłuchajcie piosenki Majki Jeżowskiej “Paaa…aaa..aa” – KLIK
5. Stwórz swoją mini książkę 🙂 zdjęcie lub filmik wyślij na przedszkolnego maila.
6. Wieczorem przed snem poproś Rodziców, żeby przeczytali Twoją ulubioną książkę.
Przypominamy o akcji ZACZYTANA KWARANTANNA 🙂
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
Co ja mogę zrobić dla Ziemi?
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i
opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym,
zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i
potrzebuje naszej pomocy”.
Na początek sprawdź czy ty tez możesz być Strażnikiem Ziemi?
1. Rozwiąż zagadki
Co to za złota świetlana kula,
która swym ciepłem Ziemię otula? (słońce)
Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia)
Zawsze jest nad nami. To płacze czasami deszczem,
to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem. (niebo)
§ a teraz pobaw się tymi wyrazami: wyodrębnij pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazach,
podziel na sylaby, policz sylaby, ułóż zdanie z tymi wyrazami
2. Obejrzyj krótką bajkę „Eko Patrol” i przekonaj się, że nikt nie jest zbyt młody, żeby zacząć
działać dla natury. BAJKA
3. Przeczytaj samodzielnie lub z Rodzicem wiersz „Sznurek Jurka” (I. Sikirycki)
Tuż za szkołą, bardzo blisko
było miejsce na boisko
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach,
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
pustych kubków moc z plastiku.
Oto tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko.
§ rozmowa na temat wiersza:
W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnik?
Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
4. Posegreguj odpady – gra ……………. KLIKNIJ
5. Zaproś wszystkich domowników do ćwiczeń relaksacyjnych (w pokoju dobrze
przewietrzonym lub przy otwarty oknie, słuchając muzyki)
Połóżcie się wygodnie na dywanie jak na pięknej łące, zamknijcie oczy. Pomyślcie o samych miłych
rzeczach, o kwiatach, fruwających motylach, ciepłym słońcu, lekkim wietrze…… . Postarajcie się
odpocząć i wyciszyć.
6. Dokończ zdania dobierając odpowiednie treści:
Ta planeta to…………………………………………………… .
Bez wody ………………………………………………………. .
Kochasz dzieci, ………………………………………………. .
do wyboru: nie ma życia, twój dom, nie pal śmieci,
7. Obejrzyj propozycje prac plastycznych z odpadów, które na pewno masz w domu. Może
uda się stworzyć coś fajnego? KLIKNIJ
8. Poznaj słowa w języku angielskim. KLIKNIJ
9. Co ja mogę zrobić dla Ziemi? – kilka ciekawych propozycji, bajki edukacyjne.
10. Materiały dodatkowe:
Karta 1
Karta 2