Zadania do wykonania 28.05.2020

DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)

1. Co można ofiarować rodzicom? – rozmowa  kierowana – zachęcam aby rozmowę przeprowadzili dziadkowie, rodzeństwo lub inni starsi opiekunowie.  Dzieci wspólnie zastanawiają się, jakie prezenty lubią otrzymywać, czy prezentami mogą być wyłącznie przedmioty kupione w sklepie, czy można ofiarować też coś, co wykonamy sami, czy może to być coś niematerialnego, np. wiersz, piosenka, taniec. Dzieci wspólnie zastanawiają się, jakie prezenty chcieliby otrzymać ich rodzice.

2. Mamo, mamo, zobacz! – słuchanie opowiadania „Zobacz, mamo!” Magdaleny Ledwoń.

Zobacz mamo!

Króliczek namalował obrazek. „Jest taki piękny jak moja mama” – pomyślał i natychmiast postanowił pokazać go mamie. Zabrał malowidło ze stolika i pokicał do kuchni, gdzie mama przygotowywała na podwieczorek ciasto marchewkowe. „Mamo, mamo zobacz! Ten obrazek namalowałem dla ciebie!” – krzyczał już z korytarza. Mama odwróciła się i rzuciła okiem na dzieło synka. „Piękny – powiedziała – co się na nim znajduje?” „Ogródek. Z kwiatami. Taki jak twój” – dopowiedział dumny ze swego dzieła króliczek. Królicza mama uśmiechnęła się. A Króliczek przypomniał sobie, że w ogrodzie, tuż obok kapusty, rosną piękne kwiaty, które mama zasadziła wiosną. Może z nich zrobić wspaniały bukiet. Wypadł z domu niczym strzała, zanim mama zdążyła kiwnąć głową, że zgadza się na jego wyjście na dwór. Po chwili Króliczek wpadł do kuchni niosąc pełne naręcza kwiatów. „Mamo, mamo zobacz! Te kwiaty są dla ciebie”. Mama odwróciła się do synka, a na jej twarzy widać było zmieszanie. Nie wiedziała, czy dziękować mu za prezent, czy nakrzyczeć na niego za błoto na dywanie, które przyniósł na łapkach z ogródka i za wyrwanie jej ulubionych konwalii, wprost z rabatki przed domem. Ale Króliczek, nie zwracając uwagi na minę mamusi, podbiegł do zlewu, napełnił wodą słoik, który mama włożyła do zmywarki i wcisnął do niego kwiaty. „Mamo, mamo zobacz, jaki jestem szybki” zdążył jeszcze krzyknąć zanim wypadł z domu z powrotem na podwórko. A mama? A mama zobaczyła swoje ulubione kwiaty wciśnięte niedbale w brudny słoik po marynowanej marchewce z dzisiejszego obiadu, błoto z ogródka na podłodze, plamy z farb w przedpokoju, które spłynęły z Króliczkowego obrazka, gdy niósł go do kuchni. Nie mówiąc już o tym, że zobaczyła w pokoju synka rozrzucone na stoliku plakatówki i pędzle, a w ogrodzie podeptaną rabatkę z konwaliami. „Króliczku, synku, zobacz!” – zawołała mama, gdy tylko otrząsnęła się z szoku. „A co?” – synek strzygnął długimi uszami i nasłuchiwał z drugiego końca ogrodu. „Pokażę ci, jaką zrobiłeś mi niespodziankę” – odpowiedziała mamusia. A wy jak myślicie, czy ta niespodzianka sprawiła mamusi Króliczka radość?

                                                                                                                                           Magdalena Ledwoń

3. Miłe niespodzianki – rozmowa na podstawie wysłuchanego opowiadania.
Dzieci zastanawiają się, dlaczego mamusia nie ucieszyła się z niespodzianek przygotowanych dla niej przez synka. Próbują powiedzieć, co Króliczek powinien zrobić, żeby mama cieszyła się jednak z prezentu, który od niego dostała. Prosimy, żeby dzieci zastanowiły się, czy im też czasami zdarza się zrobić coś, co zamiast ucieszyć mamę, sprawia jej przykrość. Dzieci ustalają, dlaczego tak się dzieje (bo np. jesteśmy nieuważni, przysparzamy mamie pracy) i co należy wtedy zrobić (np. przeprosić, porozmawiać, przytulić się, pomóc w sprzątaniu).

4. Co by było, gdyby… – zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność przewidywania konsekwencji swoich działań.
Prezentujemy zabawkę/kukiełkę królika. Przedstawiamy bohatera dzieciom, tłumacząc, że chce on pomagać swojej mamusi, ale nie wie, jak. Następnie, wcielając się w rolę tej postaci (możemy zmienić głos i animować zabawkę) wymieniamy różne sytuacje z życia króliczej rodziny. Zadaniem dzieci jest wyjaśnienie królikowi, co się stanie, kiedy takie wydarzenie zaistnieje i jak powinien się zachować,np.: Razem z mamą wieszam pranie na sznurku w ogródku. Co by było, gdybym upuścił skarpetkę na ziemię? Pomagam mamie wyjąć kubki ze zmywarki i włożyć je do szafki. Co by było, gdybym upuścił przez nieuwagę kubek? Wracam do domu po całym dniu spędzonym w marchewkowym przedszkolu. Za mną idzie mama i niesie ciężkie zakupy. Co się stanie, jeśli zostawię buty na środku norki? Biorę kąpiel w wannie i bawię się w piratów. Wychlapałem na podłogę wodę. Co będzie, jeśli ktoś wejdzie w rozlaną wodę? Podlewam marchewkę w ogródku. Co się stanie jeśli, za bardzo przechylę konewkę? Sadzę z mamą kwiaty w doniczce. Co się stanie, jeśli nie będę uważać przy wsypywaniu ziemi do doniczki?. Warto zachęcić dzieci do udzielania rad królikowi, aby mogły określić, jakie zachowania należy podjąć, żeby uniknąć szkody lub zniwelować skutki danego zdarzenia.

5. Portret mojej mamy – zabawa plastyczna dziecko tworzy portret swojej mamy dowolna techniką w zależności od dostępnych przyborów maluje, rysuje kredkami, wycina elementy itd. Zwracamy uwagę na zasady tworzenia portretu, można pokazać dziecku jak wygląda portret jakie części ciała są na nim pokazane. Ramkę można ozdobić wyciętymi kolorowymi kulkami bibuły ułożonymi w konsekwentnych seriach jak w zabawie poprzedniej.
W ramach ćwiczenia małej motoryki dzieci samodzielnie przygotowują bibułkowe kulki zgniatając pocięte kawałeczki.

6. Zabawa ruchowa „Zbieramy kwiaty dla mamy” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci spacerują między kwiatami (kulkami z bibuły). Na sygnał dany  zbierają kwiaty w określonym kolorze i umieszczają je w koszyku oznaczonym kropką w takim samym kolorze.

7. Tak pracuje mój brzuszek – zabawa ruchowa.
Dzieci układają się na plecach na dywanie. Układają sobie woreczki na brzuchach. Na sygnał napinają mięśnie brzucha w taki sposób, aby woreczki uniosły się w górę. Po chwili rozluźniają mięśnie. Ćwiczenie należy powtórzyć osiem razy.

8. Mam prosty kręgosłup – zabawa ruchowa. Dzieci układają sobie woreczki na głowach i prostują kręgosłup. Spacerują swobodnie po całej sali z woreczkami na głowie. Jeżeli woreczek upadnie, można go podnieść, chwytając palcami stóp.
Woreczek można wykonać przez wypełnienie woreczka z materiału 10×10, lub foliowego kaszą grochem, ryżem itp.

9. Posłuchaj piosenki “Dziękuje mamo! Dziękuje tato!”, może spróbujesz ją zaśpiewać?

10. Piosenka w języku angielskim “Finger family”

Daddy finger, Daddy finger,
Where are you?
Here I am, here I am,
How do you do?
Daddy finger, Daddy finger,
What do you do?
Play guitar, play guitar
That’s what I do.


Mommy finger, Mommy finger,
Where are you?
Here I am, here I am,
How do you do?
Mommy finger, Mommy finger,
What do you do?
Exercise, exercise
That’s what I do.

Brother finger, brother finger,
Where are you?
Here I am, here I am,
How do you do?
Brother finger, brother finger,
What do you do?
Building things, building things
That’s what I do.

Sister finger, sister finger,
Where are you?
Here I am, here I am,
How do you do?
Sister finger, sister finger,
What do you do?
Draw and paint, draw and paint
That’s what I do.

Baby finger, Baby finger,
Where are you?
Here I am, here I am,
How do you do?
Baby finger, Baby finger,
What do you do?
Play with friends, play with friends
That’s what I do.

 

DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)

Z rodziną najlepiej

 

1. Posłuchajcie wiersza J,K Węgrzyna „Dom”

Dom to jest takie miejsce na ziemi
o czym się możesz przekonać
gdzie wiedzie każda z twoich ścieżek
w matki szerokie ramiona.
Dom to spracowana dłoń ojca,
którą ci kładzie na ramiona,
by ci powiedzieć „źle”, „dobrze”
kiedy cię chce przekonać.
To dni samotne , gdy cię nie ma.
Długie rodziców rozmowy.
To ich codzienna troska,
abyś był mądry i zdrowy.

Rozmowa z rodzicami nt „ z czym kojarzy Ci się dom?”

 

2. Zabawa paluszkowa „Wartości”- wykorzystanie do zabawy dłoni:

Ten pierwszy to dziadziuś / kciuk/
tuż obok Babunia/ wskazujący/
Największy to Tatuś /środkowy/
a przy nim Mamusia / serdeczny/
A to ja dziecina/mały /
i to jest rodzinka
moja cała ręka.

3. W rodzinie wszyscy sobie pomagamy – wypowiedzi dzieci „jak pomagają rodzicom w domy?, „kto z ich pomocy jest zadowolony ?” Czy czujesz się z tego powodu szczęśliwy?

4. Słuchanie „Listu od Skrzata” – list możecie przeczytać również sami lub z pomocą rodziców.

LIST OD SKRZATA

Znam Wasze mamusie , bardzo je lubię. Martwi mnie ich ciężka praca . Chętnie bym im pomógł , ale jestem już za stary  i słaby.
Wy natomiast możecie wykonać pewne prace w domu , aby Waszym mamusiom było lżej. Proponuję , abyście wykonali taką pomocną dłoń , która będzie przypominała Wam o waszych obowiązkach domowych. Liczę na Was dzieciaki.

SKRZACIK.

Kochani z pomocą rodziców odrysujcie swoją dłoń na kartce z bloku technicznego i wytnijcie ją ;

Zabawa z czytaniem: przeczytajcie określenia  – sprzątam swój pokój , odkurzam , myję kubek , zamiatam , pomagam w kuchni , niosę lekkie zakupy , ścielę łóżko , ubieram się sam , myję się sam – wybierz z tych określeń w czym pomagasz w domu i przepisz je na wyciętą dłoń  następnie – skorzystaj z pomocy rodziców , następnie możesz tą dłoń ozdobić i przypnij ją na lodówce lub w widocznym miejscu u siebie w pokoju , żebyś zawsze pamiętał o swoich obowiązkach.

5.Zabawa ruchowa z rodzicem „Podajmy sobie ręce”

Podajmy sobie ręce i zróbmy kółka dwa
i brzuszek do brzuszka i uszko do uszka
i tak do białego dnia. Więc bawmy się więc bawmy się, zabawa nic nie kosztuje.
Masz dwie dłonie,
Więc klaśnij w nie.
A muzyka niech nam gra.
Tra,  la, la , la.

6. Zabawa matematyczna „ Kwiaty dla mamy”

Janek dał mamie 5 róż a Ola 4  róże . zrobili razem piękny bukiet. Ile kwiatów było w bukiecie mamy ? Oblicz ?
Tata dostał od  syna Marka 5 maszynek do golenia a od córki Oli 3 maszynki . Ile maszynek ma tata od dzieci ? Oblicz?

7. Ćwiczenia dramowe „ Dom moich marzeń „

Usiądźcie wygodnie , zapraszam do zabawy – mama siedzi wygodnie ma zamknięte oczy  lub dziecko i zapraszam do wędrówki po domu zadając pytania :

Gdzie jesteś?
Co tam robisz ?
Co znajduje się dookoła Ciebie?
Jakie widzisz przedmioty?
Który najbardziej Ci się podoba?
Co widzisz za oknem ?
Czy ten widok Ci się podoba? Dlaczego ?
Kto oprócz Ciebie jest teraz w tym  domu ?
Kto mieszka z tobą w tym domu?
W jakim kolorze są ściany?
Jak czujesz się w tym domu? Dlaczego ?
Czy chcesz tu zostać ? Dlaczego ?

8. Posłuchajcie piosenki o rodzinie , możecie się jej nauczyć . – KLIK