DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
1. Ćwiczenia poranne, bo ruch to zdrowie! 🙂 – KLIK
2.Posłuchaj wiersza Czesława Janczarskiego pt. “Co to jest Polska?”
– Co to jest Polska?-
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
Porozmawiaj z Rodzicami na temat jego treści i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Co to jest Polska?
3. Zabawa “Orzeł”
Jesteś orłem Poruszaj się po pokoju naśladując tego pięknego ptaka. Mama/tata będzie klaskać w dłonie, a ty naśladuj lot orła zgodnie z wyklaskiwanym rytmem: szybko lub wolno. Kiedy mama klaska wolno orzeł lata nisko (pochyl się), kiedy klaszcze szybko orzeł lata wysoko (biegaj na palcach).
4. Mama/tata pobawi się z Tobą w zabawę, którą znały jeszcze Wasze prababcie: “Sroczka”Zapytaj rodziców o ich ulubione zabawy z dzieciństwa 😉
Sroczka kaszkę warzyła (mieszamy w rączce dziecka palcem jak w miseczce),
Dzieci swoje karmiła,
Temu dała na łyżeczce (dotykamy pierwszego paluszka dziecka, można go także złapać lub delikatnie zagiąć),
Temu dała na miseczce (drugi paluszek),
Temu dała na spodeczku (trzeci paluszek),
Temu dała w garnuszeczku (czwarty paluszek),
A dla tego nic nie miała (piaty paluszek).
Frrrr! Po więcej poleciała (naśladujemy rękami ruch skrzydeł ptaka).
5. Posłuchaj piosenki i spróbuj ją zaśpiewać – KLIK
6. Oglądnij prezentacje i porozmawiaj z Rodzicami na jej temat – KLIK
7. Propozycje prac plastycznych – KLIK
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
Piszemy książki.
1.Czy wiecie kto pisze książki? Wszystkie książeczki,które macie w domu ktoś napisał i namalował do nich ilustracje. To są autorzy i ilustratorzy. Wiele znanych wam wierszy,bajek napisał Jan Brzechwa, Julian Tuwim, Czesław Janczarski, Jan Chrystian Andersen.
2.Przygotuj kilka książek z tekstem. Poproś Rodziców,by pomogli ci odszukać na okładce nazwisko autora i ilustratora.
3.Pisarz musi umieć wymyślać różne ciekawe historie,które później zapisuje w formie bajek,opowiadań. Spróbuj zrobić tak samo.
-połóż na dywanie /stole/ 3 dowolne zabawki, przedmioty. /zwierzątko, kubek, autko/
Ułóż opowiadanie – bajeczkę, tak, by występowały w niej wszystkie trzy przedmioty.
4.”Co tu nie pasuje”- posłuchaj uważnie i odgadnij.
-Czerwony Kapturek, Pinokio, Dżepetto
-smok, Śnieżka, krasnoludki.
-babcia, wilk, rybak
-macocha, prosiaczek, kłapouchy
-kopciuszek, królewicz, Baba Jaga.
5.Zabawa ruchowa “Omiń książkę”. Rozłóż kilka książek po pokoju w pewnej odległości od siebie.
Na czworakach przejdź slalomem między książkami.
6.Rozwiąż “Bajkowe zgadywanki”
Jeździ w karecie po świecie.
A kto jest w tej karecie
Przy oknie z lewej strony- Kapturek. Jaki?……….
Leży na stercie poduszek malutki Tomcio……….
Spoza wielkiego kosza śmieje się Jaś i…………
Uwaga, oj, uwaga! To przecież Baba………
Koło lalki i misia stoi sierotka……………..
Pomiędzy walizkami dziewczynka z……….
A tam , gdzie największy tłok zgrzyta zębami…..
7.Spróbuj zrobić swoją obrazkową książeczkę. Zszyj zszywaczem kilka kartek formatu A-5 , wymyśl tytuł książeczki i poproś Rodziców, by napisali go na pierwszej stronie . Na kartkach rysuj obrazkowe przygody, później opowiedz co narysowałeś.
8.Dzieci z grupy “Motylki” mogą wykonać ćwiczenia z książki ze stron: 10, 11, 12, 13.
9.Przeczytaj wspólnie z Rodzicami tekst obrazkowo- wyrazowy.
10.Jeżeli chcesz, rozwiąż zadania na kartach pracy.