DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
„Płynie Wisła, płynie. Po Polskiej krainie…”
1.Praca z mapą Polski-prezentacja mapy konturowej Polski-kliknij . Pokazanie dzieciom głównej rzeki Polski -Wisły. Można zaproponować dziecku wycieczkę wzdłuż rzeki Wisły. Wycieczkę rozpoczynamy w górach. Zadaniem dziecka jest znalezienie źródła rzeki Wisły. Dziecko wodzi palcem po mapie i wskazują Wisłę potem Kraków.
2.Posłuchajcie piosenki „Płynie Wisła, płynie”-piosenka. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
– Co Wisła zobaczyła na swojej drodze?
– Dlaczego pokochał Kraków?
3.Obejrzyjcie zabytki naszego miasta Krakowa-kliknij
4.Zaproście do tańca swoich bliskich i spróbujcie zatańczyć krakowiaczka, trzymając prawą rękę wysuniętą w przód do góry, a lewą na biodrze-kliknij
5.Z naszym miastem związana jest legenda o pewnym gadzie… Rozwiążcie zagadkę:
„Kto mieszkał w jamie, tuż nad Wisłą i zionął ogniem jak ognisko?”
6.Tak, tym gadem był Smok wawelski. Obejrzyjcie i posłuchajcie legendy-kliknij
Odpowiedzcie na pytania:
* W jakim mieście mieszkał smok?
* Dlaczego ludzie bali się groźnego stwora?
* Kto pokonał smoka?
* W jaki sposób?
7.Praca plastyczna-Zróbcie z pomocą Rodzica smoka z różnych dostępnych materiałów-kliknij lub ulepcie go z plasteliny
8.Karty pracy dla chętnych do pobrania-kliknij
9. Na koniec zapraszamy na wędrówkę pociągiem po Polskich miastach. Będziemy wędrować wzdłuż rzeki Wisły i odwiedzimy 5 miast: Zakopane,Kraków, Warszawę, Toruń i Gdańsk! Zapraszamy-kliknij
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
„Zabawy matematyczne”
1.Witamy swoje palce” rymowanka zabawcie się z rodzicami.
Kciuki gotowe ? Tak!- pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk .
Wskazujące gotowe ? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe ? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe ?Tak!- wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe ?Tak!
Schowajcie się za głowę- schowanie dłoni za głowę.
2.Posłuchaj , pomyśl i odpowiedz : śmieszne zagadki
-Jak nazywa się duży palec?
-Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
-Którą dłoń podajemy na powitanie?
-Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
-Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
-Która z tych licz jest większa 5 czy 3?
-Ile to jest razem 3 i 3?
-Ile boków ma trójkąt?
3.Dodajemy i odejmujemy – w pamięci lub pomóżcie sobie na konkretach:
8 – 4 = 3 + 4 =
6 – 3 = 6 + 2 =
7 – 4 = 2 + 5 =
9 – 5 = 6 + 1 =
4 – 2 = 4 + 2 =
4.Zabawa ruchowa : potrzebna obręcz może być zrobiona z materiału , paska
Tu jest moje miejsce , popatrzcie na mnie . Ustalamy , gdzie jest przód . Każde dziecko robi to co powiem : wysuń ręce do przodu , przed siebie. Pokaż to , co jest przed tobą , spójrz w przód , zróbmy 3 kroki do przodu , wróć do swojej obręczy , weź, zrób 3 kroki , ręce do tyłu , za siebie nie oglądaj się do tyłu , zrób 3 kroki , wróć i stań do obręczy.
5.Zadania tekstowe :
-Na wysokim daszku siadło 10 ptaszków. 3 z nich odleciały. Ile zostało? rozwiąż
-Na wysokim daszku jest 8 ptaszków , 2 doleciały .Ile ptaszków kotek wystraszy
6.Zabawa
Ta – ram – tam – tam( uderzanie o uda)- dwa razy
O – gili – gili – gili (łaskotanie partnera po bokach lub po policzkach)
Tam – ram – tam – tam (jw.)
O jej !o – jej ! ( unoszenie rąk w górę
O gili – gili – gili (jw.) Ta ram – tam – tam tam( jw.)
7.Zadanie
Wróżka Mirella lubi kwiaty.
Do wazonu wstawiła 4 tulipany czerwone i dołożyła 4 żółte. Ile tulipanów jest teraz w wazonie ? oblicz
8.Przepisz te cyfry na kartkę i narysuj : 6 – piłek , 3 wiaderka 8 tulipanów 9 , cukierków , 10 serduszek , 5- gruszek , 4 – motylki 2 jabłka , 1 grzybka , 7 – kropli wody
0 6
1 7
2 8
3 9
4 10
5
9.Policz sylaby i litery w wyrazach :
wesoły
zdumiona
statek
namiot
piłka
rower
delfin
meduza
Drogie 6 – latki możecie wykonać zadania wg kolejności w naszych ćwiczeniach „ Plac zabaw”