DZIECI MŁODSZE (3-4 LATKI)
1. Ćwiczenie oddechowe Łąka – KARTA PRACY
2. Zabawa ruchowa “Strażak” (Dzień Strażaka przypada na 4.05) PIOSENKA
3. „Pobudka” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią. Nauczyciel
czyta wiersz Magdaleny Wójcik. Prosi, aby dzieci zwróciły uwagę, kto pojawia się
w wierszu. Następnie zadaje pytania: Dlaczego zwierzęta były zabiegane i robiły porządki? Kto przyszedł na przedstawienie? Kto ukrył się w kokonie? Czy mieszkańcy łąki ujrzeli
w końcu swoją przyjaciółkę? Jak wyglądała gąsienica po przebudzeniu? W kogo się
zamieniła?
Pobudka
(Magdalena Wójcik)
Dziś od rana nad jeziorem słychać wielkie zamieszanie.
Żaba liście czyści z błota, pszczoła pasków robi pranie.
Do sąsiadki płynie kaczka: „Ważko miła, nadstaw uszko,
dziś na łące coś się zdarzy. Ktoś opuści swoje łóżko!”.
Ważka głową tylko kiwa, skrzydła długie swe prostuje,
nie czekając ani chwili, już komara wypatruje.
„Kończ te psoty, pókim grzeczna. To nie pora na zabawy.
Nikt się tutaj dziś nie nudzi, każdy z nas ma ważne sprawy!”.
„Moja droga, jesteś w błędzie. U mnie wszystko już gotowe.
Trzciny proste, kurz wytarty, wszystko dawno lśni jak nowe” .
Sprawdzić chciała, nie zdążyła. Świerszcza słyszy już wołanie:
„Pora miejsca swe zajmować! Nadszedł czas na świętowanie!”.
Osa w kapeluszu z kwiatów, pasikonik w meloniku.
Mucha w pantofelkach z rosy, mrówka z liściem na patyku.
Już nie słychać żadnych głosów, żadnych szmerów ani waśni,
bo przyroda dziś zaprasza – będzie pokaz niczym z baśni.
Gąsienica znana wszystkim, ta, co łakomczuszkiem była,
pomyślała – czas na zmiany – i w kokonie się ukryła.
Czas rozstania nie był łatwy. Pająk tęsknił niesłychanie,
żuk w kokonik się wpatrywał, każdy czekał na spotkanie.
„W tym kokonie – prawi pająk – gąsienicy nie spotkacie!
Zaraz ktoś tu się pojawi w całkiem odmienionej szacie”.
I niebawem cała łąka była świadkiem cudnej chwili,
jak z kokonu wyszedł motyl i skrzydełka swe rozchylił.
Przyszedł czas na powitanie, na ukłony, serdeczności…
Na ciasteczka z kroplą rosy… Wspólne chwile w tej radości.
4. Tęczowe skrzydła – praca plastyczna. Dzieci otrzymują płatki kosmetyczne oraz zakraplacze lub strzykawki. Nauczyciel przygotowuje w miseczkach farby z dodatkiem wody.
Przedszkolaki przy użyciu zakraplaczy barwią płatki kosmetyczne na różne kolory. Po
wyschnięciu wyklejają nimi szablon motyla. MOTYL
Z drucików kreatywnych formują czułki i za pomocą mocnego kleju przymocowują do głowy motyla.
Suchymi pastelami wykonują tło, rozcierając je palcami po kartce.
5. Piosenka Hello how are you?
Hello, hello, hello, how are you? x2
(machamy prawą ręką, lewą, prawą, wyciągamy obie ręce przed siebie)
I’m good! I’m great! I’m wonderful! x2
(kciuk do przodu, drugi kciuk do przodu, dwa kciuki machają góra i dół)
Hello, hello, hello, how are you? x2
(machamy prawą ręką, lewą, prawą, wyciągamy obie ręce przed siebie)
I’m sad! I’m hungry! I’m not so good! x2
(pokazujemy smutną minę, głaszczemy się po brzuchu, krzyżujemy ręce i przecząco kiwamy głową)
6. Propozycje kart pracy. KLIKNIJ
DZIECI STARSZE (5-6 LATKI)
Witamy, dzisiejszy temat to Warszawa stolica Polski.
1. Posłuchajcie legendy o jednym z najważniejszych polskich miast:
Dawno temu, kiedy nasz kraj pokrywała nieprzebyta puszcza, w samym jej sercu nad
Wisłą żył młody rybak o imieniu Wars. Pewnego dnia gdy szedł nad rzekę by zarzucić
sieci usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna, która głos miała tak piękny i dźwięczny, że
Wars nie zawahał się ani chwili.
– Niczego się nie boję! – zawołał. Wskoczył do swej łodzi i popłynął. Jednak ledwie odbił
od brzegu rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy ! – ryczał wicher.
– Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić.
Kiedy był już na samym środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać:
półrybę – półdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął
rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz i powiedziała:
– Mam na imię Sawa. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce: żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa, a zgoda
syreny na małżeństwo z człowiekiem sprawiła, że rybi ogon zamienił się w nogi.
Legenda ta głosi, że byli tam kiedyś dzielny Wars i piękna Sawa a na ich pamiątkę i od ich
imion powstała nazwa miasta… Warszawa.
2. Sprawdźmy, co zapamiętało dziecko:
– Jak miał na imię rybak, który mieszkał w puszczy nad rzeką Wisłą?
– Co sprawiło, że wsiadł on do swej łodzi i popłyną Wisłą?
– Kogo Wars ujrzał wśród wzburzonych fal?
– Jak miała na imię syrena, którą ujrzał Wars?
– Jakie przedmioty dostał Wars od Sawy?
– Jak nazywa się miasto, które znajduje się w miejscu, gdzie spotkali się Wars i Sawa?
3. Spójrzcie na mapę, czy potraficie wskazać Warszawę?
Wspólnie spróbujcie odnaleźć Wisłę, góry Tatry, Bałtyk, Kraków. Spróbujcie odczytać
nazwy innych polskich miast. ZAŁĄCZNIK
4. Warszawa to stolica Polski. Co to znaczy? Zachęcamy do rozmowy z dzieckiem na ten
temat, zanim podamy definicję:
Wyjaśnienie pojęcia – Warszawa – stolica Polski: stolica – pojęcie oznaczające
miasto, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą
władz.
5. Warszawskie zabytki KLIKNIJ
6. Zabawa ćwicząca pamięć. Zanim otworzycie kolejny załącznik, umówcie się z
dzieckiem, aby patrząc na obrazek przez 10 sekund zapamiętało jak najwięcej szczegółów.
Po tym czasie zakrywamy herb Warszawy i zadajemy kilka pytań, np.:
– Kto jest przedstawiony na obrazku?
– Jaki jest kolor tła?
– Co trzyma syrenka?
– W której ręce ma tarczę?
– Jaki ma kolor włosów?
– Czy na obrazku widać koronę?
– Czy ogon syreny jest zielony?
– Czy na obrazku były jakieś wstążki?
Gdyby ktoś był ciekawy, to poniżej tarczy herbowej są gałęzie laurowe, a na wstędze Krzyż
Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari. Nad tarczą herbową spod złotej korony spływają
wstęgi z napisem SEMPER INVICTA (zawsze niezwyciężona).
7. Zabawa “Pomniki” – tańczymy przy muzyce. Na przerwę (włączyć pauzę) dziecko zastyga w
pozie nieruchomo jak pomnik.
Załącznik piosenka
8.„Prawda czy fałsz?” – podsumowanie
• Czy Warszawa leży nad rzeką Odrą?
• Czy przez Warszawę przepływa Wisła?
• Czy herbem Warszawy jest złota rybka?
• Czy syrenka Warszawska trzyma w dłoniach tarczę i miecz?
Można zadać dziecku też inne pytania.
Z książki PLAC ZABAW dzieci z grup Misie i Tygryski mogą uzupełnić strony od 11-15.