Realizujemy podstawowe zadania wychowawczo – dydaktyczne poprzez następujące formy pracy:
- zabawę
- spacery,
- wycieczki,
- uroczystości
- zajęcia z całą grupą, w zespołach lub indywidualnie
- oferty edukacyjne w ośrodkach zainteresowań
Praca dydaktyczno – wychowawcza z dziećmi opiera się na „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego MEN” – która opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
Zadanie główne planu pracy wychowawczo – dydaktycznego :
„Kształtowanie twórczego myślenia u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez poszukiwanie i stosowanie kreatywnych rozwiązań edukacyjnych, inspirowania do innowacyjnych działań oraz nowatorskich rozwiązań.”
Celem wychowania przedszkolnego jest:
- Wspomaganie dzieci w rozwoju ich uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co dobre i co złe;
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach między dziećmi i dorosłymi;
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej;
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej
Cele te realizowane są we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.
Wychowujemy i kształcimy dzieci w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
- Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
- Wychowanie przez sztukę: dziecko widzem i aktorem
- Wychowanie przez sztukę: muzyka, śpiew, pląsy i taniec
- Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
- oraz programach wychowania przedszkolnego Zanim będę uczniem Program wychowania przedszkolnego wyd. Edukacja Polska W-wa 2009,Wesołe Przedszkole i przyjaciele. Program wychowania edukacji przedszkolnej, Razem w przedszkolu Program wychowania przedszkolnego
W pracy z grupami wykorzystywane są również elementy następujących programów autorskich:
- „Metoda dobrego startu” – H. Bogdanowicz,
- „Edukacja matematyczna sześciolatków” – E. Gruszczyk – Kolczyńska,
- „Kinezjologia edukacyjna” – P. Dennison,
- „Ruch rozwijający” Weroniki Sherborne,
- „Terapia przez zabawę” według A. M. Jernberg,
- „Program rozwijający percepcję wzrokową” – M. Frosting, D. Horn,
- „Wprowadzenie dziecka w świat pisma” – I. Majchrzak.
Dzieci chętnie podejmują działania podczas zajęć prowadzonych Metodą projektów badawczych.
Dodatkowo organizowane są zajęcia w zespołach prowadzone przez specjalistów: gimnastyka ogólnorozwojowa, rytmika, język angielski, taniec towarzyski
Innowacje pedagogiczne:
- „Kraina dziecięcych emocji”-agresja w przedszkolu-uczymy się radzić z niechcianymi emocjami
- „Akademia sztuki przedszkolaka”
Oddział integracyjny
Przedszkole posiada 9 oddziałów w tym 1 oddział integracyjny liczący 15 – 20 dzieci, z czego 3 – 5 to dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością.
Dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego w grupie integracyjnej przyjmowane są do przedszkola na podstawie skierowania z UMK.
Przedszkole zapewnia specjalistyczną opiekę nauczycieli. W oddziale integracyjnym pracuje nauczyciel wychowania przedszkolnego oraz nauczyciel wspomagający (pedagog specjalny).
Przedszkole zapewnia dzieciom udział w indywidualnych i grupowych zajęciach specjalistycznych:
- logopeda
- rehabilitant, integracja sensoryczno – motoryczna
- pedagog specjalny
Gabinety specjalistyczne wyposażone są bogato w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt rehabilitacyjny (SI)
Dzieciom zapewniamy:
- realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- dostosowanie sposobu realizacji do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka
- diagnozę logopedyczną ? indywidualne zajęcia logopedyczne prowadzone przez specjalistę
- zajęcia terapeutyczne z zakresu integracji sensomotorycznej prowadzone przez specjalistę
- zajęcia instruktażowe oraz konsultacje indywidualne dla rodziców
- spotkania adaptacyjne dla dzieci przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej
Zajęcia prowadzone są w godzinach funkcjonowania przedszkola, oparte na założeniach Indywidualnych Programów Edukacyjno Terapeutycznych opracowanych dla każdego dziecka przez zespół specjalistów przy współudziale rodziców.
Dzieci uczestniczą aktywnie we wszelkich zajęciach oferowanych przez przedszkole: gimnastyka korekcyjna, zajęcia rytmiczno-umuzykalniające, taniec towarzyski, język angielski, warsztaty teatralne, warsztaty muzyczne, warsztaty integracyjne z rodzicami, zabawy, festyny, prezentacje zawodów, wyjścia do teatru, muzeum, wycieczki, wyjazdy śródroczne na „zielone przedszkole”, inne związane z realizacją planu rocznego.
Ponadto dzieci z grupy integracyjnej uczestniczą co roku w Pikniku Integracyjnym „Witaj Smoku” prezentując własny program artystyczny.
Ze względu na bariery architektoniczne nie są przyjmowane dzieci z poważnym upośledzeniem ruchowym.
Metody pracy indywidualnej
Zajęcia prowadzone są przez nauczycielki oddziału i nauczyciela pedagogiki specjalnej.
Dobór ćwiczeń i częstotliwość ich prowadzenia ustalany jest indywidualnie dla każdego dziecka w oparciu o orzeczenie psychologa i zgodnie z jego wskazówkami.
Celem tych ćwiczeń jest przezwyciężanie trudności i kompensowanie braków dzieci niepełnosprawnych poprzez rozkładanie czynności złożonych na prostsze elementy, systematyczne i wielokrotne powtarzanie przyswojonych wiadomości i umiejętności, usprawnianie manualne i ruchowe, a także w razie potrzeby uczenie samoobsługi i samokontroli.
W pracy indywidualnej z dziećmi niepełnosprawnymi wykorzystujemy wiele koncepcji i technik nauczania m.in. :
- „Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” – O. Ivar Lovaas – program przeznaczony dla dzieci z zaburzeniami zachowania, autyzmem i zaburzeniami rozwoju.
- Terapia przez sztukę – ćwiczenia Marian Liebmann i Giny Levete
- „Kolorowe tygodnie w szkole życia” – Felicita Krawczyk- terapia wspomagająca rozwój emocjonalny dziecka.
- „Dotyk i komunikacja” – Ch. Knill – sposoby pozytywnego rozwoju kontaktu i komunikacji.
Dodatkowo prowadzonych jest szereg ćwiczeń poprawiających sprawność motoryczną i koordynację wzrokowo – ruchową, usprawniających funkcje słuchowe i wzrokowe, uspokajających (relaksacyjnych), odpoczynkowych i rozwijających.